środa, 16 lutego 2022

Kariery SEVENTEEN i MONSTA X

Hello!

Jeśli obserwujecie bloga od dłuższego czasu to wiecie, że czasami lubię sobie o czymś pomyśleć i sprawdzić to w formie wpisu. I tak od dłuższego czasu myślałam o tym, aby porównać kariery zespółów Seventeen i Monsta X - bo wydawało mi się, że mogą być podobne. A w zasadzie, że powinny być podobne, ale nie są - o Seventeen słyszałam, że ich najnowszy album sprzedał się w milionie kopii, o Monsta X - nic podobnego.
(Wpis pisany był w sierpniu, grudniu 2021 oraz 15 lutego 2022 roku - to ważne i wyjaśnia niektóre niekonsekwencje wpisu, ale postanowiłam go nie ujednolicać; raczej coś dopisywałam). 

Oba zespoły poznałam mniej więcej w tym samym czasie i wiedziałam też, że ten czas był do nich dość przełomowy. Chociaż Monsta X zainteresowałam się tak naprawdę pod koniec 2017 roku - bo spodobała mi się Dramrama, wiedziałam, że dla ich dyskografii ważna była wcześniejsza piosenka - Beautiful. Z Seventeen sprawa była prostsza i szybsza - porwało mnie Don't Wanna Cry i już kiedyś deklarowałam się na blogu, że była to moja piosenka wakacji 2017. 

Muszę jednak wrócić do początków. Debiut Monsta X to maj 2015 roku. Seventeen - dokładnie tak samo. I dość szybko okazuje się, że jednak moje założenie, że te grupy miały być podobne. było błędne. 

W Korei dość istotne są programy muzyczne pokazywane w telewizji, w których zespoły - na podstawie różnych kryteriów - dostają nagrody. Oczywiście im wcześniej w karierze i w lepszym programie - tym lepiej. Seventeen swoją pierwszą statuetkę zdobyli już w 2016 roku z piosenką Pretty You. Monsta X na swoją pierwszą statuetkę czekali do listopada 2017 i zdobyli ją z piosenką Dramarama

Ogółem Seventeen ma 46 statuetek z programów muzycznych, Monsta X - 15 plus 5 z Rush Hour = 20. 

Pierwsza wersja tego wpisu powstała w sierpniu, ale z różnych powodów, musiałam wpis napisać raz jeszcze. I muszę przyznać, że Rush Hour trochę psuje mi narrację, ale z drugiej strony - cieszę się, że nie opublikowałam tego wpisu w tym sierpniu. Spójrzmy jednak na liczbę wyświetleń klipów obu zespołów z sierpnia. Lista obejmuje piosenki od czasu, gdy zainteresowałam się k-popem. 

 

SEVENTEEN 

MONSTA X

Marzec 2017

 

Beautiful – 55 672 100

Maj 2017

Don’t wanna cry – 206 325 337

 

Czerwiec 2017

 

Shine Forever – 23 206 433

Listopad 2017

Clap – 93 026 835

Dramarama – 50 899 733

The Show – pierwsza wygrana

Luty 2018

Thanks – 57 235 409

 

Marzec 2018

 

Jealousy – 35 784 694

Lipiec 2018

Oh My! – 57 125 162

 

Październik 2018

 

Shoot Out – 64 829 340

Styczeń 2019

Home – 60 619 647

Alligator – 40 946 922

Czerwiec 2019

 

Who Do U Love – 40 063 884

Sierpień 2019

Hit - 59 037 288

 

Wrzesień 2019

Fear – 43 954 420

 

Październik 2019

 

Find You / Follow

5 438 521 / 40 118 210

Luty 2020

 

All About Love – anglojęzyczna płyta, część singli była wypuszczona wcześniej

Maj 2020

 

Fantasia – 45 844 881

Czerwiec 2020

My My / Left & Right

21 698 262 / 87 242 473

 

Październik 2020

Home;Run – 55 494 949

 

Listopad 2020

 

Love Killa – 44 099 509

Maj 2021

 

Gambler – 34 974 417

Czerwiec 2021

Ready to Love – 37 539 423

 

 

 

 

Powiedziałabym, że liczby mówią same za siebie. (Liczby z sierpnia 2021 roku). Sprawdziłam Clap brakuje bardzo niewiele do 100. Rock with you ma 46 861 380 wyświetleń (stan na 1 grudnia). 15 lutego 2022 roku Clap ma już 102 506 051 wyświetleń, Very Nice też przekroczyło magiczną barierę.

Rush Hour nie tylko psuje mi narrację, bo jest popularne, ale także dlatego, że zupełnie nie wiem, dlaczego się spodobało. Przy czym - jeśli popularność tej płyty i piosenki oznacza, że Monsta X jednak nie osiągnęli szczytu popularności w 2017/2018 roku - ogromnie się cieszę, bo ten wpis powstał w dużej części właśnie z takiej obawy. A tu proszę - 5 statuetek w programach muzycznych tylko z tą jedną piosenką.

Ale pozwólmy cyfrom przemówić raz jeszcze. I chociaż żałuję, że screeny z sierpnia przepadły, te z grudnia też coś nam mówią. W sumie coś całkiem podobnego - w sierpniu też było tak, że więcej nowszych piosenek było w popularnych Seventeen niż w Monsta X, gdzie jest to bardziej wymieszane. W przypadku Monsta X zaskakujące jest to, że ich piosenki po angielsku są ciągle w popularnych. Pamiętam, jak zszokowana byłam latem, gdy to zobaczyłam. Bo myślałam, że ich angielskojęzyczne promocje przynosiły taki sobie efekt. (Szczerze, gdy promowali One Day miałam ochotę odobserwować ich Twittera). Ale miałam dać przemówić liczbom - i tak na oko Monsta X ma połowę odtworzeń Seventeen. A najpopularniejsza piosenka Monsta X to Hero i z tego, co wiem, to nawet nie był główny singiel z płyty.

 SEVENTEEN

SEVENTEEN Spotify

 MONSTA X

MONSTA X Spotify

Wiem, że wśród fanów/ komentatorów całkiem popularny (albo utraty) jest pogląd, często poparty dowodami, że są w k-popie zespoły popularne w Korei oraz zespoły popularne poza Koreą. Do tej pierwszej kategorii należy Seventeen, do drugiej Monsta X. Pamiętam, że gdy MX ogłosili tę płytę po angielsku byłam bardzo zdziwiona, ale patrząc na Spotify - wygląda na to, że to miało sens. Ogólnie przez ich anglojęzyczną działalność data publikacji tego wpisu była przekładana i przekładana. 

Miałam tego nie sprawdzać, ale Monsta X ma więcej japońskich singli niż Seventeen. Kłopot trochę w tym, że - z mojej perspektywy - o singlach SVT słyszałam, o tych MX - niekoniecznie. Przy czym japońskie piosenki SVT ogólnie wydają się dużo, dużo popularniejsze. Z działalności zagranicznej z chęcią dowiedziałabym się o popularności SVT w Chinach.



 

 

 

 

 

 

 

 






Nie wiem, na jakiej zasadzie Youtube wybiera piosenki, które pokazuje po prawej, gdy wpisze się nazwę zespołu w wyszukiwarkę, ale to są efekty takiegoż wyszukiwania 15 lutego. O ile w zestawieniu piosenek Seventeen nie widzę nic szczególnie zaskakującego, tak zestawienie Monsta X spowodowało mały wybuch w mojej głowie. Pierwsze trzy piosenki to ich ostatnie główne single z koreańskich albumów, ale co robi tu Got My Number? Nie wiem, sama usłyszałam tę piosenkę po raz pierwszy, gdy ją wyszukałam po zobaczeniu tego zestawienia. Zdziwiłam się też, że japońska wersja Shoot Out ma 67 mln wyświetleń, ale to jakiś błąd, bo to wersja koreańska oczywiście. 

Widzimy tu jednak jeszcze jeden powód, dlaczego nie udało mi się opublikować tego wpisu, gdy początkowo planowałam - Your Problem, a dokładnie kolejną anglojęzyczną płytę Monsta X - The Dreaming.

Monsta X - The Dreaming

Policzmy, ile piosenek po angielsku widzimy powyżej. 6 na 10 najpopularniejszych piosenek Monsta X na Spotify w tym momencie (w lutym) jest po angielsku. Wydaje się, że promowanie się w USA nie jest złym pomysłem dla tego zespołu. 

Nieco ma marginesie dzieliłam się swoimi przemyśleniami o The Dreaming na Facebooku blogaska, ale gdyby ktoś był zainteresowany - oto co myślę o tej płycie:

> Te wszystkie piosenki są takie... nie Monsta X. Mógłby je wypuścić każdy zespół (powiedzmy).
> Cała ta płyta wydaje się takim bingo trendów.
> Gdyby ktoś mi powiedział, że piosenkę Blame Me napisał ktoś związany z zespołem The 1975 - uwierzyłabym bez zastanowienia.
> Blow Your Mind skojarzyło mi się z collabem Eda Sheerana i Charliego Putha dla High School Musical.
> Ogólnie 4 albo 5 piosenek bardzo kojarzyło mi się z Charliem.
> Biorąc pod uwagę tytuł płyty, to jak bardzo piosenka The Dreaming do niej nie pasuje to jakaś zbrodnia.
> To wszystko nie znaczy, że to zła płyta, tylko trochę nijaka. Ale gdybym miała więcej okazji do tańczenia w życiu - byłaby super.

 
 Monsta X promowali się nawet na moim Instagramie.

To nie jest do końca tak, że chciałam tym wpisem gdzieś dojść albo coś udowodnić - raczej sprawdzić. Jak widać kariery Monsta X i Seventeen chociaż zaczęły się w tym samym czasie, podążyły w zupełnie innych kierunkach. Do czasu Rush Hour wydawało mi się, że kariera MX w Korei Południowej była pod lekkim znakiem zapytania, podczas gdy kariera Seventeen płynęła stabilnie ku coraz większej i większej popularności. I wydaje się, że w pewnym sensie będzie to trwało nadal. Monsta X szykują się na trasę w Stanach, a Seventeen chyba siedzi w Korei i niczego nie ogłaszali. Czy jeden albo drugi zespół odnosi większe sukcesy? To może zależeć od tego, jak zdefiniujemy sukces, ale nie powiedziałabym, bo zespoły wyraźnie odnajdują się na innych ścieżkach. 
 
PS Wiem, że pominęłam wiele, wiele spraw zaczynając od tego, że zespoły są z innych wytwórni albo tego, że Seventeen znany był/jest jako samoprodukująca się grupa, ale napisałam o tym, co mnie najbardziej interesuje i co łatwo zauważyć. 

Zapraszam na blogaskowego Facebooka oraz mojego Instagrama!

LOVE, M


9 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy wpis dla zainteresowanych tematem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Interesujący wpis. Nie jestem fanką ani Seventeen ani Monsta X, więc dowiedziałam się paru nowych rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Widzę, że włożyłaś dużo pracy w ten wpis, brawo! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawa analiza! Bardziej śledzę działalność BTS, ale np. na TikTok / YouTube coraz częściej wyświetla mi się Stray Kids - chyba zaczęło się to od ich "Christmas EveL".
    Będę czekać na kolejne wpisy z tej serii!

    Pozdrawiam Zakładka do Przyszłości

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie jestem fanką zespołów, a mimo to czytało się bardzo ciekawie ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Porządna robota stoi za tym wpisem ❤

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny pomysł z wpisem, mega porównanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawy pomysł na post, chociaż nie znam zespołów to i tak był dla mnie interesujący. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy wcześniej nie słyszałam o tych zespołach, widać, że podeszłaś bardzo skrupulatnie do tego porównania :)

    pozdrawiam
    Help Book

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3