sobota, 24 lipca 2021

Co Polacy myślą o Koreańczykach?

 Hello!

Oto zapowiadane kilka wniosków i informacji z ankiety, którą przeprowadzałam do mojej pracy magisterskiej - o niej pisałam nieco więcej już wcześniej. Ale dla wyjaśnienia mój temat ostatecznie brzmiał Wystawa - reportaż - kompendium. Obrazy Korei w tekstach kultury.

To naprawdę odrobina odpowiedzi, ale uznałam, że to na tyle ciekawe, że muszę się tym podzielić. 

Przy czym moja grupa badawcza nie była zbyt duża (i tytuł wpisu jest na wyrost, ale nieźle oddaje jego treść), ale i tak bardzo, bardzo cieszę się, że ankieta się udała i naprawdę uważam, że nie powinnam trzymać jej wyników dla siebie. W sumie nie po to, tak bardzo chciałam ją robić, aby nikt się o niej nie dowiedział.

praca magisterska ankieta

 

Czy Korea Południowa kojarzy się Polakom z technologią?

Jednym z powodów dlaczego w ogóle tak uparłam się na przeprowadzenie tej ankiety, było powtarzające się w wielu miejscach stwierdzenie, że "Korea Południowa postrzegana jest w Polsce jako kraj innowacyjny i wysoko rozwinięty technologicznie" oraz jego warianty. A ja za każdym razem, gdy je widziałam, myślałam sobie "No nie. W Polsce jako taki kraj postrzegana jest Japonia". I bardzo chciałam sobie udowodnić, że mam rację. I miałam. 61% moich respondentów z technologią kojarzyła się najbardziej Japonia. Korea Południowa 27% i Chiny 13%. Ale na przykład rozpoznawalność marek z tych krajów jest na bardzo podobnym poziomie (86-78%). Ciekawe jest, że w Chiny tylko 13% odpowiadających kojarzyły się z technologią, ale 85% popranie rozpoznało chińskie marki. 

Ciekawostka - są książkowe dowody na zainteresowanie rozwojem koreańskiej gospodarki i nowoczesnymi technologiami, ale z tego, co wiem, były to albo zainteresowania ściśle naukowe, albo dość niszowe.  

Kolejna ciekawostka - obok skojarzenia z technologiami Japonia jest postrzegana w Polsce jako dziwny kraj. Korea Południowa dużo, dużo, dużo mniej. Przy czym wydaje mi się, że to bardziej obrazuje brak zainteresowania Koreą Południową niż to że mamy z nią jakieś bardziej pozytywne skojarzenia. Ale to nie jest coś złego, bo może uda się "ochronić" postrzeganie Korei Południowej (i Północnej) przez orientalizującymi narracjami. 

Skojarzenia z Koreą Południową

Teraz mogę przejść do grupy skojarzeń z Koreą Południową. Tu mamy między innymi: k-pop (o tym punkcie będzie jeszcze jeden wpis na blogu!), k-beauty (piękno i uroda), technologia, kimchi, Seul i Samsung. Pojawiały się hasła takie jak operacje plastyczne, nazwy zespołów muzycznych (Gangnam Style przywołane 5 razy i BTS tyle samo, ale pojawiały się i inne). Można napisać, że z tą technologią jest coś na rzeczy, ale zdecydowanie za mało, aby zagrozić pozycji Japonii. 

Skojarzenia z Koreą Północną 

Z Koreą Południową kojarzy się ludziom także Korea Północna. Zaś same skojarzenia z tym krajem było łatwo pogrupować i ogólnie bardzo się powtarzały: dyktatura, wojna, reżim, Kim Dzong Un, propaganda, bieda, totalitaryzm. I powiedziałabym, że wszelkie synonimy tych określeń. 

Co Polacy myślą o Koreańczykach?

Ponowne opisywanie poniższych wykresów zajęłoby mi zbyt wiele czasu, więc sami możecie wyciągnąć z nich wnioski. Ja zwracałam uwagę szczególnie na te cechy, których wskaźniki skojarzeń były zbliżone. Szczególnie postrzeganie Koreańczyków zarówno z Południa, jak i Północy jako zdyscyplinowanych, to coś, co znajduje wiele potwierdzeń w narracjach o Koreach. Ale też 4 cech z drugiej tabelki są bardzo interesujące. Poza tym - jak widać - te cechy układają się niemal przeciwnie. 

(W ankiecie była opcja "Wolałbym/Wolałabym nie wybierać cech") 


 Co Polacy myślą o Oriencie?

Drugą - tak naprawdę pierwszą, bo bardziej ogólną - częścią ankiety była część o Oriencie. Tu też miałam pewne założenie: mianowicie, że w Polsce Orient kojarzy się bardziej z krajami Dalekiego Wschodu niż Bliskiego Wschodu (używam tu tych określeń specjalnie, tak ogólnie nie powinno się). I tu też miałam w sumie rację. Okazuje się, że jako kraje Orientu postrzegane są najczęściej: Chiny, Tajlandia i Japonia, Indie, Korea i Mongolia. Okazuje się też, że kraje Dalekiego Wschodu są węższą kategorią i obejmują Chiny, Japonię i Koreę. W sumie cieszyłam się, że wyniki potwierdziły to, co przeczuwałam. Ogólnie Chiny były najczęściej wybieranym krajem w wielu pytaniach, gdzie można było je wybrać.

Jednym z pytań w ankiecie było pytanie o spodziewane zapachy "orientalnego ogrodu". Wśród odpowiedzi pojawiały się takie: kwiatowe, z kwiatem wiśni/wiśnią na czele, lotos, magnolia, róża; przyprawowe (w tym korzenne), ciężkie, cynamonowe. Pojawiło się także odpowiedzi owocowe i pomarańcza. Ale wiśnia wygrała. Co jest w sumie ciekawe, bo gdyby te odpowiedzi podsumować skojarzeniami to wyszłoby (powiedzmy w dużym uproszczeniu), że z orientalnym zapachem kojarzą się Japonia i Indie.

Wracając na moment do Dalekiego/Bliskiego Wschodu aż 37% ankietowanych uznało, że to określenia wartościujące. Tu muszę napisać, że byłam zaskoczona jakich świadomych miałam respondentów (w sumie, to w jednym z pytań otwartych ankietowany napisał, że nie stosuje w ogóle takich określeń), bo spodziewałam się może 10% odpowiadających uzna je za wartościujące albo nawet mniej. Być może umknęło mi, że debata nad tym, czy to określenia geograficzne czy niekoniecznie, jest w Polsce bardziej rozwinięta niż przypuszczałam. 

Jak wspominałam - to ułamek analizy, ale najciekawszy. Do samej pracy magisterskiej musiałam ograniczyć liczbę analizowanych pytań (bo miałam na to dosłownie 3 dni, a pytań było 35), tutaj też przedstawiam pewien skrót. Ale gdyby kogoś interesowało wszytko, co umieściłam w magisterce to można się do mnie odezwać przez Facebooka lub maila.

LOVE, M

2 komentarze:

  1. Super wpis! Lubię takie ciekawostki. W ogóle to idealnie wpisuje się w moje kulinarne podróże, bo ostatnio jeśli nie jem kimchi to bao, jak nie bao to pierożki dim sum, jak nie pierożki to kaczkę w teriyaki. Generalnie: orieltalnie ;)

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3