środa, 26 maja 2021

Lepiej umrzeć, niż zostać złapanym - Bonnie & Clyde w k-popie

 Hello!

Początkowo miałam o tym nie pisać, ale porywy intertekstualne zwyciężyły i tak oto -  przykłady odwołań do Bonnie & Clyde'a w k-popie. 

Bonnie & Clyde in k-pop

20.05.2021

YUQI - Bonnie & Clyde

Ten wpis powstał dzięki tej piosence, bo doszłam do wniosku, że dłużej nie mogę ignorować tego głosu "przecież widzisz, że nawiązują do Bonnie i Clyde'a! dlaczego jeszcze o tym nie napisałaś?". I być może nie pisałabym dalej, gdyby nie to jak bardzo spodobał mi się koncept klipu. 

Zwykle nawiązania do tego filmu czy do tej historii są bardzo proste - chłopak, dziewczyna, samochód, uciekanie przed policją. Tutaj mam Bonnie i Clyde'a bardziej jak doktora Jekylla i pana Hyda (dajcie mi jeszcze rok a o tym koncepcie w k-popie też napiszę). Postaci symbolizują dwa życie albo dwie strony osobowości, być może ukrytą tożsamość jeden i tej samej osoby.  

21.03.2016

DEAN - bonnie & clyde

Pierwsza piosenka, która przychodzi mi na myśl, gdy zastanawiam się nad motywem "Bonnie i Clyde" w k-popie jest i zawsze będzie bonnie & clyde Deana. Tu nawiązanie jest nieco bardziej oczywiste, ale czy aby na pewno? 

25.05.2018 

24K - Bonnie N Clyde 

Pamiętam, że gdy wyszła ta piosenka, to byłam rozczarowana, jak słabo wykorzystano potencjał zapowiadanego konceptu (w skrócie: teledysk mi się nie podoba; sama piosenka też nieszczególnie). I może z takim komentarzem to zostawię. 

 

Wiecie, byłam pewna, że jest więcej piosenek z Bonnie & Clyde w tytule, ale ponieważ ich nie zapisywałam, to mi umknęły. Udało mi się jednak znaleźć kilka utworów, które w słowach odnoszą się do słynnej pary. 

22.06.2017

BLACKPINK - As If It's Your Last

Lisa rapuje "Będę Bonnie, a ty będziesz moim Clyde'em". 

Poniżej będzie jeszcze wiele przykładów praktycznie dokładnie takiego samego zdania i w ich większości będzie się ono miało do całej piosenki zupełnie nijak. Ale w As If It's Your Last ta linijka szczególnie pasuje dokładnie jak pięść do nosa. Samochód, który jest w klipie, trochę na upartego się wpisuje w to nawiązanie, ale niezbyt przekonująco.

13.09.2013

G-DRAGON - R.O.D.

Tytuł jest bardzo tajemniczy, ale gdy sprawdzi się słowa piosenki historia opowiedziana w utworze jest bardzo prosta i znajoma. 

Całe "ride-or-die" to praktycznie osoby koncept, którego Bonnie i Clyde są najbardziej spektakularnym przykładem.  

R.O.D. jest też jedyną k-popową piosenką, którą widziałam na listach typu "Bonnie&Clyde in music". A jest trochę piosenek inspirowanych i zatytułowanych "Bonnie and Clyde" w Stanach i ogólnie na świecie. Nawet poszukując tytułów do tego wpisu, pomyślałam, że jest więcej utwór inspirowanych tak bezpośrednio B&C niż inspirowanych Romeem i Julią. Ale o tym będzie jeszcze przy następnej piosence.

G-DRAGON - R.O.D.

30.05.2014

MAMAMOO - Hi Hi Ha He Ho

Niezbyt odkrywcze porównanie: "We’re like Bonnie and Clyde". 

Bonnie i Clyde czasami pojawiają się w piosenkach, w których pojawia się także Romeo i Julia. Niekoniecznie w k-popie, raczej tak ogólnie. Ale symbolika tych par jest jednak zupełnie inna. Bonnie i Clyde raczej reprezentują idealne dobranie, zgranie, doskonałe dopasowanie i taką ogólną wspólnotę.

Zdarzają się bardziej romantyzujące nawiązania, ale mam wrażenie, że są one nieco mniej na miejscu, niż w przypadku Romea i Julii. Może to ze względu na dystans czasowy oraz fakt, że jednak historia Bonnie i Clyde'a jest oparta na prawdziwych wydarzeniach. Film z 1967 roku był oskarżany o zbytnie romantyzowanie przestępstwa i pewnie to się częściowo przenosi na kolejne nawiązania do tej pary.

I tu można wrócić do "ride or die" i na przykład sprawdzić, co oznacza w Urban Dictionary. I tak najczęściej powtarzające się hasła to: "trwać przy kimś niezależnie od okoliczności", "zawsze stawać po czyjeś stronie", "opiekować się na wszelkie sposoby", "pełne zaufanie i lojalność", "ktoś, kto nigdy cię nie zostawi".

Jest jeszcze motyw "my przeciwko światu" (us-against-the-world) i "partners in crime". Oraz "ride till the end or die trying".

9.02.2012

Jay Park - I Got Your Back

Tu na przykład mamy dobre zobrazowanie tego, o czym pisałam wyżej. Piosenka ma tytuł I Got Your Back, a słowa popierające tę tezę to: 

By your side I am always down to ride
Modern day Bonnie and Clyde
Together forever, let's go

Ciekawostka: Jay Park powrócił do tematu Bonnie i Clayda w gościnnym występie w piosence Think (생각해). Aczkolwiek to bardzo powierzchowne nawiązanie, nieszczególnie związane z resztą piosenki (Always be by my side girl / Bonnie and Clyde / it’s you and me (and me)).

7.09.2018

JUNNY & yelloasis - 24

Czy powiedzenie "You can be my Bonnie, ima be your Clyde" to jakaś nowa forma oświadczyn? Jeśli tak, to poważnie bym się nad taką propozycją zastanawiała. 

W przypadku Romea i Julii przynajmniej rodziny się pogodziły. Tutaj chyba nie szczególnych dalekosiężnych efektów. 

10.07.2019

BAEKHYUN - Stay Up

Wiem, że Stay Up było zakwalifikowane jako seksowna piosenka (w sumie cała płyta była), ale gdy dobrze przyjrzeć się jej słowom, to ona jest tragiczna, bo opowiada o ostatniej nocy pary kochanków. 

Interpretacyjnie i znów oczywiście w zestawieniu z Romeo i Julią zastanowiłabym się, czy historia Bonnie i Clyda nie służy do przedstawień i nawiązań poważniejszych. Gdy nawiązuje się do Romea i Julii często zapomina się, jak dokładnie dramat się kończy i nawiązania są często dość powierzchowne. W przypadku skojarzeń z B&C - służą one właśnie podkreśleniu tego doskonałego dopasowania oraz są wykorzystywane, gdy chce się opowiedzieć nieco poważniejszą historię.  

2010

CNBLUE - Just Please

Tu mamy odwrotny przykład. "Myślałem, że ja i ona byliśmy jak Bonnie i Clyde". Czytam to jako "myślałem, że dopełniany się i idealnie do siebie pasujemy, będziemy ze sobą na zawsze, na dobre i na złe jak Bonnie i Clyde". Ale tak nie było. Z tego, co sprawdziłam wynika, że w koreańskiej wersji tekstu piosenki nie ma wspomnienia o tej parze, ale jest właśnie w angielskiej.

5.08.2010

TAEYANG - Prayer

Myślałam, że do tej pory widziałam wszystkie możliwe klipy BigBang i jego członków, ale się myliłam, bo oto, szukając materiałów do tego wpisu, wpadłam na Prayer Taeyanga. Cały czas się zastanawiałam, czy nie chciałabym żyć w nieświadomości. Do Bonnie i Clyde'a nawiązuje Teddy i chyba tylko dlatego, że lepiej wyglądało w zestawieniu i się rymowało.

TAEYANG - Prayer

Wiem, że wyżej napisałam, że nawiązania do B&C są raczej poważne, ale nie wiem, czy ta piosenka i te słowa w 2021 roku można odbierać jako poważne. 

28.10.2019

MONSTA X - MONSTA TRUCK

Ya gotta buckle up if you don’t wanna die
Hey baby 우린 Bonnie & Clyde
You ride with me

Cóż, jak dla mnie to brzmi jak groźba. 

27.10.2013

Jak oznajmić światu, że piszę wpis o B&C w k-popie bez mówienia B&C?
Pokazać TROUBLEMAKER - NOW.


14.09.2019

Bryn, Mckdaddy - Bonnie & Clyde

To kawałek z Show Me The Money. Z tego, co rozumiem o tym, że jak raz wstąpi się na drogę B&C, to nie ma z niej powrotu. A bardziej dosłownie - jedyną opcją po wszystkim, co się zrobiło, jest opuszczenie tego świata. Nie wiem, czy w tłumaczeniu na angielski te słowa brzmią poważniej i smutniej, ale muzycznie piosenka zdecydowanie tego nie oddaje.  

Jak wspominałam na początku, jestem pewna, że gdzieś na różnych płytach poukrywane są piosenki zatytułowane Bonnie&Clyde, ale nie udało mi się ich niestety odnaleźć, bo nie mam czasu. Na pewno będę jednak uważniejsza w przyszłości!

LOVE, M

4 komentarze:

  1. Bardzo dużo znalazłaś odwołań do Bonnie&Clyde. O wielu z nich nie wiedziałam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy post. Wiedziałam tylko o Trouble Maker i As If It's Your Last
    Ręką fangirla czyi subiektywnie o kpopie

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy wcześniej nie zwróciłam uwagi że Jay Park w I Got Your Back nawiązał dotego :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Faktycznie artyści dość często odwołują się to tej pary. Na naszym rodzimym podwórku też :)

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3