sobota, 3 czerwca 2023

Przekręty niekoniecznie sportowe - Bad Sport

 Hello!

Jeśli Netflix pokazuje mi miniaturkę z łyżwiarstwem figurowym, to bardzo szybko sprawdzę, co kryje się pod reklamowanym filmem. W tym przypadku okazało się serią dokumentów o skandalach w sporcie - Bad Sport. Cała seria ma 6 odcinków, odcinek o łyżwiarstwie jest 4 i ma tytuł Gold War. Od niego rozpoczęłam oglądanie serialu. 

Bad Sport, Sportowe przekręty

Gold War

Muszę przyznać, że na początku sądziłam, że odcinek będzie bardzo faworyzował stronę kanadyjską. Ale chyba się myliłam. A przynajmniej było tego mniej, niż się początkowo spodziewałam. Doceniłabym bardzo, gdyby wypowiedziała się większa liczba międzynarodowych ekspertów, ale historia przedstawiona jest jasno. Co jednak jest tą historią? Na Igrzyskach Olimpijskich w Salt Lake City w 2002 roku wybuchł skandal sędziowski dotyczący nacisków na francuską sędzinę, aby konkurencję par sportowych wygrała para rosyjska. 

Nie wiedziałam wcześniej o tej sytuacji. Salt Lake City kojarzyło mi się z rosyjskimi solistami i siódmym miejscem polskiej pary sportowej Dorota Zagórska i Mariusz Siudek. Wracając do dokumentu, ogląda się go z wielkim zainteresowaniem, wątki łączą się płynnie i co ciekawe - opowiedziano sporo o historii Jeleny Bierieżnej i Jamie Salé. Ogólnie w całym filmie wypowiada się więcej kobiet niż mężczyzn. Jedyne większe zastrzeżenie, jakie mam to fakt, że w dokumencie nie powiedziano o wynikach par z programów krótkich. Po nim para rosyjska prowadziła. I jest to prawdopodobnie bardziej istotne niż cała historia rywalizacji krajów. Co do skandalu - skojarzył mi się z Eurowizją. To znaczy, gdy tylko zobaczyłam, jakie wyniki i od sędziów z jakich krajów dostali Kanadyjczycy, wiedziałam, że coś jest nie tak z oceną francuską. Musiałabym zobaczyć całe programy, ale sam serial przekonuje, że z tymi notami było coś nie tak i naprawdę wyglądały one podejrzanie. 

Jeśli interesujecie się łyżwiarstwem figurowym to zdecydowanie coś, co powinniście obejrzeć.  

Horse Hitman 

Kolejny odcinek potwierdził, że te dokumenty są zrobione starannie, ciekawie i wciągająco. Przy czym, mam wrażenie, że Bad Sport to trochę mylący tytuł, polski brzmiący Sportowe przekręty też. Gold War było o możliwym przekręcie, ale na poziomie Unii Łyżwiarskiej niż sportu, Horse Hitman o zabijaniu koni na zlecenie. Z ideą sportu ma to niewiele wspólnego. To raczej sprawy bardzo zakulisowe i z samym sportem powiązane trochę pośrednio. 

W tym odcinku wypowiada się głównie Sandman, Usypiacz, człowiek, który te konie zabijał oraz agent FBI, który przygotował taką ugodę, że Usypiacz poszedł na współpracę i wsypał ludzi, dla których pracował. Brzmi to wszytko koszmarnie, konie są w tym wszystkim na ostatnim miejscu, ale odcinek jest naprawdę ciekawy.

In need for weed

Odcinek o tym jak handlarz marihuaną sfinansował swoje marzenia o zostaniu kierowcą rajdowym swoim narkotykowym biznesem. Jak już wspominałam, ten serial ze sportem ma niewiele wspólnego, ale historie tych ludzi - przedstawione przez samych zainteresowanych! - są bardzo ciekawe. 

Fallen Idol  

Odcinki są, naprawdę są, ciekawe, ale ten mnie pokonał. Ani o krykiecie, ani o okolicznościach, czasie i miejscu, których dotyczy Fallen Idol nie wiem za dużo i musiałam robić dwa podejścia do tego epizodu. 

Obejrzałam też odcinki Hoop Schemes oraz Footballgate, ale jakoś nie czułam potrzeby, aby je opisywać - jeśli jednak ktoś interesuje się odpowiednio koszykówką i piłką nożną, to powinny być dla niego ciekawe, dla mnie były najmniej. 

Zapraszam na blogaskowego Facebooka oraz mojego Instagramy (bookart_klaudia) oraz redaktorskie_drobnostki!

Trzymajcie się, M

 

4 komentarze:

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3