poniedziałek, 28 maja 2018

18 z 2018

Hello!
Odkąd jesienią zeszłego roku odkryłam, że w tym roku film Zmierzch będzie obchodził dziesięciolecie swojego istnienia, poczułam się naprawdę staro. Co prawda w Polsce miał on premierę w styczniu 2009, ale to nic nie przeszkadza, bo z tego co pamiętam to film wywołał spore poruszenie w naszym kraju już po amerykańskiej premierze. 
Nie można odmówić Zmierzchowi statusu fenomenu, który wywołał wiele zmian, głównie dotyczących tego, co stało się modnym tematem w książkach młodzieżowych. I nie wiem, co jest bardziej uderzające: czy to że zbliża się ta 10 rocznica, czy fakt, że gdy fenomen ten się zaczynał miałam dwanaście lat. Więc z perspektywy dwunastoletniej mnie, mam teraz prawo czuć się staro. 

Ale, prawdę powiedziawszy, sam film stanowi tylko wymówkę, abym mogła zebrać inne rzeczy, które w 2018 kończą dziesięć lat lub które odbyły się dziesięć lat temu.

Zmierzch (Twilight) plakat, Shinee Replay album cover (okładka) Iron Man I poster, Hunger Games Suzanne Collins book cover (okładka książki), WALLE animation, film animowany, plakat


1. Zaczynając od pierwszej części Iron Mana. To jedna z przyczyn, dla których piszę tego posta teraz, a nie jesienią. Iron Man miał premierę Polską 30 kwietnia, a światową 14 2008r. 
Tym samym całe MCU świętuje swoje 10 urodziny, ale o tym pisałam już trochę wcześniej.

2. Drugi powód, czemu ten post jest publikowany właśnie teraz, to fakt, że SHINee obchodziło 10 rocznicę powstania 25 maja i początkowo dokładnie wtedy miał pojawić się ten wpis, ale ich rocznicowa płyta wychodzi dzisiaj. I takim sposobem wyjaśnia się zagadka, jak M planuje posty. 

3. Wracając na moment do głównego wątku - w Stanach 8 sierpnia ukazało się Przed świtem, a więc 4 część Zmierzchu. W Polsce musieliśmy poczekać na nią do 25 marca 2009. 

4. I zostajemy w książkach - 14 września w USA zostały wydane Igrzyska Śmierci. 

5. 10 czerwca Katy Perry zszokowała opinię publiczną piosenką I Kissed A Girl.

6. Dima Biłam wygrał 53. Konkurs Piosenki Eurowizji, a jest to istotne ponieważ na scenie towarzyszył mu rosyjski łyżwiarz figurowy Evgeni Pluschenko.

7. Barack Obama został prezydentem Stanów Zjednoczonych.

8.  Rihanna dostała nagrodę Grammy Best Rap/Sung Performance za Umbrellę.

9. Notabene to były 50 Grammys, które zasadniczo podbiła Amy Winehouse.

10. BigBang wypuściło Haru Haru, a klip dobija do 100 000 000 wyświetleń. (chyba, że już ma piszę to 26 maja).

11. Z ciekawostek dotyczących moich innych zainteresowań: anime Kuroshitsuji też ma 10 lat.
A w porównaniu z innymi tytułami nawet tego po nim nie widać.

12. I jeszcze jedno  anime o którym chcę wspomnieć, ale dla odmiany po nim widać, że przez ostatnie 10 lat i w mangach i w animacjach wiele się zmieniło - Vampire Knight.

13. I ostanie, którego nie oglądałam, ale które jest dość ważne dla ludzi zainteresowanych tematem - Soul Eater, także obchodzi dziesięciolecie.

14. Animacja, ale tym razem amerykańska - dziesięć lat ma robocik WALLY!
Zaskakująco dobrze pamiętam, jak pozytywnie i ciepło mówiono o tej animacji w telewizji, oraz, że to ciekawe i odważne, że przez jej większość nie ma dialogów. 

15. W niektórych kręgach uważany za kultowy film Wanted-Ścigani też ma już 10 lat.

16. A zanim był Iron Man był Incredible Hulk, którego wszyscy się wypierają, a i tak oglądają, bo jest tam Edward Norton.

17. Niestety w 2008 roku skończyła się dobra passa filmów o Asterixie i Obelixie dziwnym tworem nazwanym Asterix na Olimpiadzie.

18. Laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie literatury został Jean-Marie Gustave Le Czio.

To wybór dość ograniczony i odrobinę przypadkowy. Ale sprawdzając, co kiedy powstało, nie raz się zdziwiłam, że było to 10 lat temu, a wydawałoby się że dużo później lub dużo wcześniej. Tak dla pokazania o czym myślę - 3 (TRZECIA) część High School Musicial też ujrzała światło dzienne w  2008. 
Naprawdę zestawienie ze sobą rzeczy, które działy się w jednym roku, pozostawia w człowieku dziwne wrażenie.

Wiem, że pominęłam kilka istotnych rzeczy, ale może Wy macie jakieś szczególne wspomnienia związane z 2008?

LOVE, M




9 komentarzy:

  1. Wow! Nie sądziłam, że tyle się wydarzyło w 2008 roku. Niektóre wydarzenia pamiętam, jakby były całkiem niedawno. Ale ten czas leci... Świetny post!

    Pozdrawiam,
    Książkowa Przystań

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydarzyło się o wiele więcej na pewno ^^
      Dziękuję!

      Usuń
  2. Pamiętam, ze swojego czasu uwielbiałam "I kissed a girl" :D Wtedy jeszcze nie do końca rozumiałam o czym ona jest :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nie Ty jedna, ja też nie miałam i to prawdopodobnie jeszcze dość długo później ^^

      Usuń
  3. Dobry wybór i pomysł na post. Że aż tyle rzeczy zaczęło się w 2008r :o. I kurcze ta lista mi przypomniała, że chciałabym po raz drugi obejrzeć "kuroshitsuji". Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję!
      Prawdę powiedziawszy świetnie mi się ten post pisało i nie sądziłam, że pomysł się aż tak spodoba ^^
      Gdybym miała czas, sama bym je jeszcze raz obejrzała! Może w wakacje się uda ^^

      Usuń
  4. Pamiętam te wszystkie wydarzenia, chociaż miałam wtedy zaledwie 11 lat :) Wówczas jakoś więcej przykładało się uwagi do tego co słychać w telewizji. Z filmami i piosenkami trzeba było być na bieżąco! Byłam na filmie Wolly w kinie jeszcze razem z klasą z podstawówki :) A piosenka "I Kissed A Girl" była moją ulubioną ♥ Kompletnie jej nie rozumiałam, ale Katty Perry była cool :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może gdyby nie to, że od 3 lat nie mam telewizora na co dzień, to dalej bym bardziej zwracała uwagę co tam leci ^^ Ale wiem, co chcesz powiedzieć - teraz wszystko jest w Internecie.
      Tak! Widzę, że to nie było tylko wrażenie, ale wszyscy szaleli za Katy Perry!

      Usuń
  5. Nie przepadałam za Zmierzchem, ale cieszę się, że pozwalałam ten film ze względu na ścieżkę dźwiękową.

    Ciężko uwierzyć, że to już 10 lat, gdy ktoś wspomina, że piosenka X ma na koncie już dekadę, czuję się... Dziwnie. :D

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3