wtorek, 23 kwietnia 2019

Szekspir w anime i mandze #4

Hello!
To już czwarta odsłona Szekspira w anime i mandze, ale jeśli nie zacznę oglądać więcej anime to obawiam się, że może być ostatnia na pewien czas.
W każdym razie pod wpisem z 2018 dostałam taki komentarz:

Szczerze mówiąc to nie bardzo wiem co mam o tym myśleć. W sumie bajka animowana to także jest sztuka i nikt nikomu nie zabroni jej przedstawić. Tylko zastanawiam się na ile Szekspir do tego pasuje, bo akurat jego twórczość tak nie bardzo koreluje mi z mangą.


Szczerze mówiąc, to ja też nie za bardzo wiem, co o tym myśleć. Można też nie myśleć i przyjąć do wiadomości fakt, że nawiązania do Szekspira w anime i mandze są, tak jak ja przyjęłam ten komentarz i go nie usunęłam. Nie wiem, dlaczego komuś Szekspir miałby nie korelować z mangą. A niestety komentujący nie chciał za bardzo kontynuować rozmowy. Szkoda, może dowiedziałabym się czegoś nowego. Póki co jednak więcej dowodów, że ludziom rysującym mangi i tworzącym anime Szekspir jak najbardziej koreluje.

Poprzednie edycje:
> 2016 - Szekspir w anime (i mandze)
> 2017 - Szekspir w anime #2
> 2018 - Szekspir w anime i mandze #3 

Plus tegoroczny odcinek specjalny - Szekspir w kpopie

Hoozuki no Reitetsu

Zawsze, gdy się nad czymś zastanawiam czuję się jak Hamlet. I widać nie tylko ja tak mam, ale jest to całkiem popularne wśród rozmyślających postaci z anime.


Jak najlepiej wyrazić tragiczną, niemożliwą miłość - porównać ją do Romea i Julii to załatwia całe tłumaczenie i wyjaśnianie.


Rakudai Kishi no Calvary (A Chivalry of the Failed Knight / Lord of Vermilion : The Crimson King)


Miałam screeny z tego anime, ale zupełnie nie pamiętałam, że je oglądałam. W każdym razie wygląda na to, że jeden z bohaterów jest fanem Szekspira.


 Hamlet


 Makbet


Burza

Servamp

Tutaj nie do końca mamy fanboya Szekspira, a bardziej postać, która przez przypominanie i nawiązywanie do jego sztuk w swoim prawdziwym życiu miała kłopoty. I nie było to zbyt miłe.

Hamlet




 Makbet


Romeo i Julia


Sen nocy letniej


Jak widać w tym roku tytułów anime jest nieproporcjonalnie mniej względem nawiązań do sztuk Szekspira, które się w tych anime pojawiają. 

I ostatni na ten rok, ale równie obszerny przykład. Prawdę powiedziawszy nawet nie wiem skąd mam te ilustracje, na dodatek z polskimi podpisami. A w anime jest sam Szekspir. Który jest dziewczynką.

Divine Gate 


 Hamlet


 Othello



 Makbet

 


Szybkie podsumowanie:
Romeo i Julia - 2
Hamlet - 4
Makbet - 3
Burza - 1
Sen nocy letniej - 1
Othello - 1

Udało mi się w tym roku nie pokazać ani jednego przykładu szkolnego przedstawienia. To dobrze, bo są one trochę zbyt proste. Jednocześnie obawiam się, że równowaga w kosmosie być musi i pojawi się ich sporo w przyszłym roku. Wręcz na pewno się pojawi, bo mam jeszcze co najmniej 3 anime do opisania, a nie chciałam już przedłużać dzisiejszego wpisu. Chociaż to tylko 4 anime to mam wrażenie, że doskonale pokazują, ze Szekspir jest bardzo popularny w anime. 

Trzymajcie się, M

1 komentarz:

  1. Chyba ktoś ma bardzo sztywne poglądy w sprawie sztuki. Szekspir jak najbardziej pasuje do mangi i anime, bo dlaczego nie? Czy to kogokowlwiek obraża? Jak dla mnie, takie wykorzystywanie różnych motywów z literatury jest fajne, bo skłania ludzi do tego, aby sięgnęli po pierwowzór, bardziej się zainteresowali tym, co oglądają.

    Z drugiej strony, Szekspir i różne cytaty z jego dzieł bardzo mocno utkwiły w popkulturze, co właśnie w tych produkcjach jest odzwierciedlone :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3