niedziela, 7 kwietnia 2019

Szekspir w kpopie

Hello!
Jak wiadomo wszem i wobec nie przepuszczam okazji, aby świętować rocznice albo publikować posty w dniach znaczących rocznic. Czy dzisiaj jest znacząca rocznica? Dla mnie trochę tak, bo markuje drugi rok mojego słuchania kpopu.W zeszłym roku na tę okazję napisałam dwa (!) obszerne wpisy, ale widziałam, że nie powtórzę tego pomysłu. A coś wymyślić musiałam. To znaczy bardzo chciałam. I pomysł przyszedł sam.

Tu te dwa wpisy z zeszłego roku:
Czas zaprzeszły, czyli M i jej z historia kpopem #1
Czas przeszły (i prawie teraźniejszy), czyli M i jej z historia kpopem #2 

Romeo i Julia, Romeo, Julia, Juliette, Szekspir, Shakespeare, kpop, k-pop,SHINee, Shinee
 
Bo kwiecień to tak naprawdę miesiąc Szekspira. A Szekspir jest wszędzie, nie tylko w anime i mandze, jest też w koreańskich dramach oraz koreańskiej muzyce. I nawet nie trzeba się bardzo wysilać, aby go znaleźć. Znaczy trochę trzeba, gdy już odhaczy się oczywiste nawiązania, ale wciąż to bardzo przyjemne poszukiwania. Jednak nie sądzę żeby w przyszłym roku pojawiła się druga część tego wpisu. (Spoiler, jeszcze nie zdążyłam opublikować dobrze tego wpisu, a już jednak wiem, choć nie przypuszczałam, że uwaga, uwaga będzie!)

SHINee

Zacznę od SHINee, bo prawdopodobnie to był pierwszy teledysk, który widziałam i który miał coś wspólnego z Szekspirem. Juliette jest głównym singlem z minialbumu zatytułowanego Romeo. Plus,  gdyby przypadkiem nawiązanie nie było oczywiste, na płycie jest jeszcze piosenka Romeo+Juliette. 
Bez wątpienia SHINee jest jednym z najbardziej szekspirowskich kpopowych zespołów.


ROMEO

Kolejność zespołów miała być inna, Infinite miało być na drugim miejscu, ale, gdy pisałam ostatnie zdanie poprzedniego akapitu, uświadomiłam sobie, że to właśnie teraz muszę napisać o ROMEO, bo to oni są najbardziej szekspirowskim zespołem. Nie mają wyjścia z taką nazwą.
Debiutowali piosenką Lovesick, co nie jest najgorszym tytułem, większy problem ma z tekstem, ale to tylko uwaga na marginesie.
Ich fani, czy też fanki, nazywają się (uwaga, uwaga) Juliets. 
Mają piosenkę w teledysku, do której występuje Minho z SHINee, ale sam klip ma koncept Alicji w Krainie Czarów (który jest bardzo popularny), a nie Szekspira. 


INFINITE - Last Romeo

Last Romeo jest natomiast najbardziej szekspirowskie pod względem tego, że jest najragiczniejsze i bardzo insynuuje, że ktoś zginie. Ogólnie, na tyle na ile popularna piosenka może, jest jej blisko do literackiego pierwowzoru. I ma ciekawy choć prosty teledysk.



Powyższe trzy przykłady są najoczywistszymi wyborami na tej liście. Znalezienie reszty było zdecydowanie trudniejsze. 

Jessi - My Romeo

A to utwór ze ścieżki dźwiękowej dramy Cindrella and/with Four Knights. Nie mam pojęcia, jak się ma Romeo i Julia do historii z dramy. Zapewne nijak, bo słowa tej piosenki sugerują, że Romeo i Julia to była bardzo romantyczna historia, a dziewczyny chcą "Romea ze snów". Ta drama ma rycerzy w tytule, wolę rycerza niż Romea. 

 

O ile 4 powyższe przykłady odwołują się do powiedzmy do zapośredniczonej przez popkulturę wersji literackiej Romea i Julii, to poniższe odwołują się do filmowych konceptów. 
I zresztą nie tylko do filmów o Romeo i Julii.

AOA - Get out



TWICE - What is love





Miał być Szekspir w kpopie, wyszło Romeo i Julia. Nie wiem czy to dlatego, że Romeo i Julia pod wieloma względami jest najłatwiejsze do włączenia do teledysku /piosenki czy jestem za mało spostrzegawcza, aby zauważyć inne nawiązania. To znaczy w wielu teledyskach jako rekwizyt pojawiają się czaszki, które mi od razu kojarzą się z Hamletem, ale w jakiś 99% przypadków zapewne takie podejście byłoby nadinterpretacją. 

Ale jeśli Wy coś zauważyliście to koniecznie dajcie mi znać!
LOVE, M

1 komentarz:

  1. Ostatnio obejrzałam z napisami GLAM - Party (XXO) bo znałam tą piosenkę jako hymn homoseksualistów w kpopie i było tam odwołanie do Romeo i Julii :)

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3