sobota, 4 kwietnia 2020

Szekspir w k-popie 2

Hello!
Co kocham bardziej od teledysków? Teledyski, w których są nawiązania do Szekspira!

A tak naprawdę nawiązania są oczywiście zdecydowanie częściej w słowach/tytułach piosenek niż w samych klipach. Taki powierzchniowy wizualny aspekt nawiązań do Szekspira w dużej mierze opisałam już w zeszłym roku (Szekspir w k-popie ). I wtedy nie wierzyłam, że powstanie druga część tego wpisu. A oto jest.

Four Seasons Taeyeon

Pierwszą piosenką, która przekonała mnie, że Szekspir ma większy potencjał, niż się spodziewałam, było Four Seasons Taeyeon. Ta piosenka wyszła nawet zanim opublikowałam zeszłoroczny wpis, ale uznałam, że nie do końca do niego pasuje; chciałam ją też zatrzymać w nadziei, że znajdę jej towarzystwo w 2020 roku.

Według angielskiego tłumaczenia, fragment tekstu brzmi:

Yes, back then we were like
Shakespeare’s lovers
As if we were each other’s last

Mam wrażenie, że do ogólnego klimatu klipu pasuje Sen nocy letniej, aczkolwiek piosenka nie mówi o szczęśliwym związku.


Później zobaczyłam, że Dongwoo z Infinite wydał solową płytę, na której znajduje się utwór pod tytułem ROMEO. Niestety nie znalazłam angielskiego tłumaczenia całej piosenki, ale fragmenty, które mnie interesują, są po angielsku. Otóż Dongwoo deklaruje się, że:

I‘ll be your Romeo your Romeo

Osobiście byłabym sceptyczna wobec takich deklaracji, bo bycie Romeo nie wróży niczego dobrego.


Piosenkę o klasycznej pierwszej miłości pod tytułem Classic przedstawiają: JY Park, Taecyeon, Wooyoung i Suzy. I choć nie jest to powiedziane wprost - wizualnie w teledysku mamy nawiązania do Romea i Julii. I to zarówno w koncepcie balu maskowego, jak i sceny z adaptacji z Leonardo DiCaprio i Claire Danes z patrzeniem na siebie przez akwarium z rybkami.
A Wooyoung daje Suzy kolczyki z literkami R. Przypadek? Nie sądzę.



Ilu Kupców weneckich doliczycie się w tym kadrze z piosenki Crystal Ball zespołu PURPLEBECK?

Crystal Ball  PURPLEBECK


Kolejny przykład to piosenka Party (XXO) zespołu, który już nie istnieje GLAM. Mamy tam słowa:

A Kiss XXO, anyone can be a Romeo
A touch of your lips XXO,
if the heart starts to race, you’re Juliet Juliet

Naprawdę wiele rzeczy nie robi mi różnicy, ale żeby rymowanie Romeo z XXO mi się podobało, to nie mogę napisać.



Super ekstra bonus!
Zupełnym przypadkiem wpadłam na Youtube na kanał Rocket Girls (zespołu, który powstał po licencjonowanej, chińskiej wersji koreańskiego Produce 101) i kierowana chyba tylko tym, że klip był czarno-biały, kliknęłam na Freshness. Po czym okazało się, że a) całkiem nieźle kojarzę chłopaka, który tam śpiewa (w przeciwieństwie do dziewczyny), bo to Wu Jiacheng z X NINE, b) piosenka zaczyna się słowami:

Well once upon a time
There are are Romeo and Juliet

I są to chyba jedyne słowa po anielsku w całej piosence. Ogólnie też nie wiem, co Romeo i Julia mają wspólnego z całą resztą tego utworu, ale cieszę się, że tam są. 


Podsumowując, mamy 5 nawiązań w k-popie i jedno z Chin. 4 dotyczą Romea i Julii, w jednym mamy Kupca weneckiego. Mamy także ogólną koncepcję szekspirowskich kochanków. Jestem usatysfakcjonowana, tym bardziej, że jak wspominałam, nie wierzyłam, że ten wpis powstanie. A okazją do jego publikacji jest po pierwsze kwiecień i fakt, że w tym miesiącu jest rocznica urodzin Szekspira, a dwa - 7 kwietnia świętuję rocznicę początku mojego zainteresowania k-popem. 

LOVE, M

1 komentarz:

  1. Ciekawy post ^^ większości z tych piosenek nie znam i posłucham z ciekawości choć nie jestem fanką Szekspira :)

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3