środa, 22 kwietnia 2020

Szekspir w anime i mandze #5

Hello!
Piąta odsłona Szekspira w anime i mandze! Jak co roku obawiam się, czy następna edycja się pojawi, bo niestety nie oglądam tak wiele anime, jak bym chciała; nie wspominając o tym, że nawiązania w mandze znajduję najczęściej jakimś cudownym przypadkiem. Ale na ten rok na szczęście mam jeszcze kilka przykładów. Niektórymi sama jestem zaskoczona.

Szekspir w anime i mandze #4 
Szekspir w anime i mandze #3
Szekspir w anime #2
Szekspir w anime (i mandze)


Kaguya-sama: Love is War


Kaguya-sama Love is War

Po anime z takim tytułem nawiązania do Romea i Julii można się było spodziewać. Jeszcze zastanawiałabym się, czy poniższe zdania nie są grą słowną na "być czy nie być" Hamleta. Chociaż dla mnie zawsze są.


Love is war

 Claymore


W anime Claymore występuje postać o imieniu Ofelia. Z tego co udało mi się wyczytać postać ta popada w szaleństwo i ostatecznie umiera, a jej ciało spoczywa w jeziorze - zgodnie z najbardziej znanym wizerunkiem śmierci Ofelii na obrazie, chociaż brakuje kwiatów.

Obejrzałam odcinek, w którym Ofelia ginie i najpierw zamieniła się w węża i nie do końca zdawała sobie z tego sprawę; ogólnie jej historia oraz ta część odcinka są naprawdę smutne.

Claymore

Ergo Proxy


Czternasty odcinek Ergo Proxy nosi tytuł Ofelia (Someone Like You / ophelia). Chciałam go nawet obejrzeć, ale z tego co wiem, wynika, że Ergo Proxy to bardzo konfundujące anime  i oglądanie jednego odcinka to nie najlepszy pomysł. Na szczęście znalazłam w internecie wyjaśnienie, co się w nim dzieje - otóż Ophelia to rodzaj miasta, w którym zatrzymali się bohaterowie, myśląc, że są bezpieczni, ale zostają zaatakowani. Nie jestem pewna, jaki związek z tym wszystkim ma Ofelia, ale wydaje mi się, że to zagranie na tropie związanym z popadaniem w obłęd oraz zabijaniem samego siebie. 

Ergo Proxy

Ponieważ potrzebowałam jakiś ładnych kadrów do tego wpisu, jednak obejrzałam, a przynajmniej przejrzałam. ten odcinek i znalazłam w nim nawet więcej nawiązań niż się spodziewałam. To znaczy znalazłam scenę w jeziorze, gdy bohaterka wygląda trochę jak Ofelia z Claymore.

Ergo Proxy Ophelia



 Requiem Króla Róż


Nie jestem pewna, jakim cudem nie wpadłam na to wcześniej (być może dlatego, że to komiks), ale cała manga Requiem Króla Róż jest inspirowana sztukami Henryk IV i Ryszard III oraz Wojną Dwóch Róż. Niestety nie jestem w stanie przeanalizować tych nawiązań dokładnie, bo ani nie czytałam sztuk, ani mangi, ale fakt, że jest ona inspirowana tym dziełami Szekspira pojawia się zawsze w jej kontekście.

Requiem Króla Róż (Requiem of the Rose King)

Plus manga wydawana jest w Polsce przez Wydawnictwo Waneko, ukazało się 12 tomów.


Hellsing Ultimate OVA


Cytat z Hamleta brzmi: "There are more things in heaven and earth than are dreamt of in your philosophy", a kwestia Majora brzmi:

Hellsing Ultimate OVA
Hellsing Ultimate OVAHellsing Ultimate OVA Major


Honto Yajuu


Wiadomo (i widać to po Requiem Króla Róż), że specjalistką od mang nie jestem, ale wpadło mi w oczy jeszcze jedno (a w sumie dwa) nawiązanie do Szekspira, dokładnie do Romea i Julii. Z tego, co przeczytałam wynika, że Honto Yajuu to romans pomiędzy policjantem i członkiem yakuzy, więc nawiązanie do Romea i Julii jest jak najbardziej trafne i uzasadnione. A poza tym nawiązania do Romea i Julii są najczęstsze. 

Nawiązanie numer jeden:

Honto Yajuu


Nawiązanie numer 2:

Prawdziwa bestia


PS Więc złożyłam ten wpis na początku lutego i już miałam nic nie dopisywać, ale chcę pokazać Wam jak bardzo niezorientowana jestem w mangach. Otóż okazuje się, że Wydawnictwo Dango (które obserwuję na FB od dość dawna - bo się staram wiedzieć, jakie mangi wychodzą w Polsce, ale jak doskonale widać, zupełnie mi to nie wychodzi) wydaje Honto Yajuu. Polski tytuł to Prawdziwa bestia, a ja się skapnęłam, gdy wydawnictwo 17 lutego ogłosiło, że wychodzi 5(!) tom.
A teraz to wychodzi już nawet 6.

Szybkie podsumowanie:
Romeo i Julia - 3
Hamlet - 4
Henryk IV i Ryszard III - 1

Jak zawsze - jeśli Wy wypatrzyliście Szekspira w jakimś anime, koniecznie dajcie mi znać, bo materiałów na kolejne wpisy nigdy za dużo! 

LOVE, M

3 komentarze:

  1. Niestety to nie są mangi czy anime dla mnie bo nie przepadam za szekspirem ^^ ale post się fajnie czytało ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię takie nawiązania do konkretnych pisarzy, którzy mieli i mają wpływ na kształt literatury. Nie oglądam tyle anime, ani czytam mang żeby wyłapać takie smaczki.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy pomysł na wpis :) bardzo dużo przykładów przytoczyłaś i z chęcią wezmę się za któryś z tych anime :)

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3