sobota, 15 kwietnia 2023

Szekspir w dramach 3

 Hello!

Najnowsze dziecko serii "Szekspir w..." i jednocześnie obecnie najłatwiej zbiera mi się do niego materiały. Mam wrażenie, że azjatyckie dramy przejęły rolę anime i świetnie się w niej spełniają.

Szekspir w dramach
Szekspir w dramach 2

Alice in Borderland 2

To bardzo ciekawy przypadek, gdy nawiązanie do Szekspira zawdzięczamy polskiemu tłumaczowi. I bardzo się cieszę, że to nawiązanie do Hamleta. 

Alice in Borderland 2 Być czy nie być
Alice in Borderland

Mr. Queen

W końcu obejrzałam tę dramę, ale jakoś nie złożyło się, aby o niej napisać - ale polecam, to całkowicie zrozumiałe, dlaczego gdy wychodziła, była tak niesamowicie popularna. To ciekawy serial i jak to koreańska drama - chociaż zaczyna się jak komedia na wysokim C a nawet wyżej, zabiera widza na rolercoaster emocji, w tym wielu smutnych. I jest naprawdę świetna. 

Mr. Queen to be or not to be joke
Mr. Queen to be or not to

W tym miejscu żegnamy także nawiązania do dzieł niebędących Romeo i Julią, bo odtąd wpis mógłby się nazywać "Romeo i Julia w dramach"!

Mr. Queen główna bohaterka

My School President

My School President Romeo and Juliet

Jestem bardzo wdzięczna bohaterowi serialu My School President, gdyż dzięki niemu mam idealny obrazek z reakcją, na zauważenie kolejnego nawiązania do Romea i Julii gdziekolwiek. On jeden mnie rozumie!

Jest tyle innych sztuk - Poskromienie złośnicy można ciekawie zinterpretować, Burza jest takim niewykorzystanym konceptem! Ale jeśli dobrze kojarzę to tutaj zrobili z Romea i Julii musical.

My School President love is dream worst enemy

The Eclipse

Romeo and Juliet he will make the face of heaven so fine
The Eclipse Juliet

Tu wstaw reakcję z poprzedniej dramy.

The Eclipse Romeo

Money Heist Korea: Join Economic Area

Bo wiecie każdy mezalians to od razu Romeo i Julia!

Money Heist Korea: Join Economic Area Romeo i Julia

Cutie Pie 2

Z tego, co wiem, to nawiązanie nie miało żadnego sensu ani znaczenia w serialu - ale kto, komu zabroni nawiązywania do tej TRAGEDII w tak kolorowy sposób! 


Czasami czytam, że jakieś dzieła kultury promują niezdrowe, toksyczne zachowania i wzory relacji międzyludzkich, ale może naprawdę powinniśmy zacząć od podstaw i poważnie zastanowić się nad popularnością wrzucania wszędzie Romea i Julii - czasami bez większego przemyślenia sprawy. Zastanawiałam się nawet, w ilu krajach na świecie Romeo i Julia jest lekturą szkolną, na ile popularność tego dramatu wynika z popkulturowej osmozy oraz ogólnie tego, że to chyba jedna z najbardziej rozpoznawalnych międzynarodowo literackich par (z filmowych stawiałabym na Jacka i Rose z Titanica - tylko że oni na dobrą sprawę to Romeo i Julia, wydaje mi się, że nawet oglądałam wywiad z reżyserem, który otwarcie przyznawał, że pomysł na film to było "Romeo i Julia na statku").

Our Days

Więcej Romea i Julii, Klaudia wytrzyma. Nie za bardzo wiem, w jakim dokładnie kontekście całość jest osadzona, ale ta drama udowadnia, że o dramacie Szekspira bohaterowie dowiadują się z... Wikipedii! 

Our Days Romeo and Julia
Our Days Romeo and Julian

Obejrzałam (przewinęłam do interesujących części) cały odcinek tego serialu, aby dowiedzieć się, że w tej interpretacji Romeo i Julia zakończyło się na scenie balkonowej. Poza tym nawet nie musieli zmieniać tytułu - w teatrze elżbietańskim (czyli w czasach Szekspira) i tak wszystkie role grali mężczyźni/chłopcy. 

Podpytałam ludzi w social mediach o podobne przykłady (i jeśli Wy jakieś macie, to zbieram wszystkie z Azji - z dram, anime/mangi i kpopu!) i co mi napisano: postać w serii KinnPorsche ma tatuaż "No legacy is so rich as legacy", co jest cytatem z Wszystko dobre, co się dobrze kończy (co ciekawe, to jedna z najmniej popularnych sztuk Szekspira). Drugim przykładem było użycie powiedzenia Szczęście sprzyja odważnym w jednej z dram jako cytat z Makbeta, ale to po prostu powiedzenie - chociaż jestem bardzo wdzięczna za każdy przykład. 

Dream High 2

Oto przykład łączący dramy i k-pop. Oto bohaterowie serialu Dream High Rian (w tej roli Park Jiyeon) oraz Jin Yoojin (Jung Jinwoon) śpiewają piosenkę Romeo N Juliet  Clazziquai Project. Wydaje się, że to bardzo popularny fragment z tego serialu, bo gdy już na niego wpadłam, to znalazłam sporo filmików z tą wyciętą sceną.

Zapraszam na blogaskowego Facebooka oraz mojego Instagramy (bookart_klaudia) oraz redaktorskie_drobnostki!

LOVE, M

5 komentarzy:

  1. Tak, też zauważyłam te nawiązania w Cutie Pie i MSP :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy post. Przy okazji... Mój brat mi niedawno polecał Alice in Borderland. Może sięgnę po ten serial. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba nie oglądałam jeszcze żadnej dramy, ale chciałabym w końcu zobaczyć. Zainspiruję się Twoim postem i coś wybiorę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hahaha tez mam taką reakcje- czemu Romeo i Julia. Jak już chcą te najbardziej znane to niech przynajmniej Hamlet. Albo Makbet.
    Zawsze mnie szokuje ze wyłapujesz takie pojedyncze zdania jak np w Alice in Borderland, ja nie zauważyłam tego tekstu

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3