niedziela, 26 listopada 2023

Mój tydzień z podcastami

Hello!

Od dawna zbierałam się, aby nieco zaktualizować informacje o podcastach, których słucham, a że ostatnio wiele z nich informowało o nominacjach w konkursie Podcast Roku Janusza Majki, a wczoraj odbyła się wielka gala finałowa - nie mogło być lepszego dnia. 

W marcu 2022 napisałam wpis Moje ulubione podcasty - i jednocześnie sporo się od tego czasu zmieniło i nie zaszły wielkie zmiany, ale myśl, aby ułożyć słuchane podcasty dniami tygodnia, chodziła za mną od długiego czasu.

PONIEDZIAŁEK

Korespondencja z Londynu 

Korespondencja z Londynu niedawno świętowała 50 odcinek. To podcast prowadzony przez autorkę bloga Riennahera Martę Dziok-Kaczyńską, która jest jedną z pierwszych blogerek, które kiedykolwiek czytałam dobre 12 lat temu. 

Tytuł podcastu idealnie w punkt oddaje to, o czym on jest - więc nie będę się rozpisywać. 

WTOREK

Mao Powiedziane

Podcast o Chinach Weroniki Truszczyńskiej, Nadii Urban i Piotra Sochonia i wspominałam o nim już w poprzednim wpisie.

Techstorie 

To moje tegoroczne odkrycie - podcast Sylwii Czubkowskiej i Joanna Sosnowskiej, gdzie rozmawiają o technologiach. Od sztucznej inteligencji do Facebooka po przemysł półprzewodników.

Crazy Nauka

Nie wierzę, że tak późno odkryłam ten podcast, bo audycje pod tytułem Wypadki kosmiczne, Wypadki jądrowe albo wyliczenia o erupcjach wulkanów (ale także w zasadzie wszystkie inne także!), to totalnie moje klimaty! Autorzy (Ola i Piotr Stanisławscy) przyznają się, że lubią Katastrofę w przestworzach i czuję z nimi silną nić porozumienia w tym względzie. 

Podcast ukazuje się co dwa tygodnie. I we wspominanym wyżej konkursie dostał nagrodę w kategorii "Nauka, Edukacja, Technologia''.

ŚRODA

Elektryfikacja 

Nie pamiętam, jak wpadłam na Elektryfikację, ale mam przyjemność słuchać tego podcastu od pierwszego odcinka, a autor (Jakub Wiech) w konkursie Podcast Roku dostał nagrodę za debiut. Podcast - jak wskazuje nazwa - jest o energetyce, a mnie najbardziej interesuje ta atomowa. 

CZWARTEK

Dział Zagraniczny

Radio naukowe

Zarówno o Dziale Zagranicznym, jak i Radiu naukowym wspominałam w poprzednim wpisie i nie chciałabym się powtarzać, ale szczerze oba podcasty polecam!

Podcast demagoga 

Kolejne odkrycie - tym razem o dezinformacji i walce z nią. Mamy tu cykl Prasówka z dezinformacji, mamy wywiady oraz analizy fake newsów.

ZVZ

Od jakiegoś czasu podcast działa w nieco zmienionej formule, ukazuje się co dwa tygodnie, ale ja go słuchałam od pierwszego odcinka lata temu, gdy nazywał się jeszcze Zombie vs Zwierz. Najszerzej rzecz ujmując to podcast o popkulturze, prowadzą go Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz popkulturalny) i Paweł Opydo.

PIĄTEK 

Albo o czymś zapomniałam, albo to dzień nadrabiania podcastów z całego tygodnia.

SOBOTA 

Podkast amerykański 

Im więcej wiem o Ameryce, tym straszniejszym krajem mi się wydaje i w zasadzie to ja się nawet USA nie interesuję (a wręcz powiedziałabym przeciwnie), ALE ten podcast jest przeciekawy i fascynujący i bardzo lubię go słuchać. Tym bardziej, że czy mi się to podoba, czy nie to, co dzieje się (i działo) w Ameryce ma duży wpływ na cały świat, a nie znalazłam lepszego miejsca w sieci, w którym tłumaczono by Amerykę w tak ciekawy i zrozumiały sposób.

Brzmienie świata z lotu Drozda

Opisywałam ten podcast poprzednio i mój entuzjazm wobec niego wcale nie zgasł!

Brzmienie świata także otrzymało nagrodę - w kategorii "Polityka, gospodarka, społeczeństwo".

Teoria spisku

Autorka wcześniej prowadziła podcast To jest spisek! i gdy jego odcinki przestały się ukazywać, zastanawiałam się, co się stało, aż odkryłam, że powstała Teoria spisku. Tytuł znów jest dość wprost - podcast opowiada o teoriach spiskowych - okazuje się, że jest ich więcej i są bardziej różnorodne, niż można by się spodziewać. 

NIEDZIELA

Skądinąd

Opisywane w poprzednim wpisie, ale od niedawna ukazuje się co dwa tygodnie z dłuższymi audycjami.

Inne różności, których słucham, ale które najczęściej ukazują się dość nieregularnie lub słucham tylko wybranych odcinków.

7 metrów pod ziemią

Aż dziwne, że nie wspominałam o tym podkaście wcześniej, bo słuchałam go prawie od początku istnienia, ale z drugiej strony jakość podcastów w ostatnich 2-3 latach była różna (sama czułam to podskórnie, a później wpadłam gdzieś na komentarz na temat zmian w 7 metrach i wygląda na to, że coś rzeczywiście było na rzeczy). Teraz słucham od czasu do czasu, jeśli wydaje mi się, że gość czy gościni są wyjątkowo interesujący.

Nauka XXI

Jeśli jest nowy odcinek i wydaje się ciekawy to słucham, ale niestety nie wychodzą one zbyt regularnie. Więcej o tym podcaście pisałam w poprzednim wpisie. 

Na podsłuchu - Niebezpiecznik.pl

Superciekawy podcast o cybrebezpieczeństwie. Uwaga - słuchając, można się nabawić lekkiej paranoi (ale może to i nie gorzej, jeśli sprawi, że zrobi się kopie zapasowe i pozmienia hasła).

Reorient.pl

Podcast doktor Ewy Górskiej, w opisie na Spotify można przeczytać: "to podcast popularnonaukowy, skupiający się na różnorodności kulturowej i przełamywaniu stereotypów". Słuchałam niektórych odcinków, a wpadłam na ten podcast dzięki audycji zatytułowanej "Orientalizm w popkulturze, czyli co jest nie tak z Aladynem" - ale prawdę napisawszy to jeden z lżejszych odcinków, bo tematy poruszane w podcaście są naprawdę poważne.

Jadeitowy Podcast 

Z Sandrą prowadzącą ten podcast miałam przyjemność przeprowadzić wywiad (a w zasadzie nawet dwa) i jeśli jesteście zainteresowani, to serdecznie zapraszam do przeczytania -  Wszystko, o co chciałam zapytać podcasterkę [wywiad z Jadeitowy Podcast].

Imponderabilia

Długie odcinki jak lubię, ale słucham tylko wybranych, gdy jest w nich ktoś, kto mnie interesuje. 

Drzazgi Świata

Zastanawiałam się, dlaczego tak rzadko słucham tego podcastu i dopiero przygotowując ten wpis, zobaczyłam, że odcinki ukazują się raz w miesiącu. Trudno napisać coś ogólnie, aby przedstawić zakres tematyczny tego podcastu, więc przywołam tytuły audycji: Jak wiele można wytłumaczyć tradycją czy Jak religie odpowiadają na kryzys klimatyczny.

Przegadana godzina

Wspominałam o tym podcaście poprzednio, a ostatnio wyszły nawet 3 czy 4 nowe odcinki.

Podcastrofy / Czarna seria

Połączyłam te dwa podcasty, bo łączy je tematyka - czyli katastrofy. Przy czym w ramach Podcastrof ukazują się różne audycje, a katastrofy są i Polskie, i zagraniczne i to projekt autorski, natomiast Czarna seria to podcast o polskich katastrofach Polskiego Radia. 

Czytu Czytu / Jeszcze słowo 

W pewnym sensie przedłużenie ZVZ - Jeszcze słowo prowadzi sama Zwierz popkulturalny i to podcast towarzyszący blogowi, natomiast Czytu Czytu to podcast o książkach współprowadzony przez Catus Geekus, czyli Magdalenę Adamus.

Frontstory 

Podcast o kulisach pracy i tekstach reporterów Frontstory.

Muszę się przyznać, że dzisiaj był pierwszy raz, gdy zajrzałam na samą stronę internetową i na te teksty, których podcast dotyczy, bo do tej pory - a w sumie Spotify wyjątkowo szybko i trafnie podpowiedziało mi ten podcast, bo z tego co widzę słuchałam go od samego początku istnienia, czyli lutego tego roku - znałam tylko podcast.

 Przemek Górczyk Podcast 

To jest oficjalnie moje ostatnie podcastowe odkrycie - tym razem to YouTube trafiło z rekomendacjami. Przy czym podcasty są długie i ukazują się 3 (słownie: trzy) razy w tygodniu - to bardzo dużo materiału, ale też nie będę ukrywała, że wszystkie rozmowy są dla mnie - bo zdecydowanie nie są. 

W poprzednim wpisie nie było jeszcze takiej kategorii, ale tutaj już się pojawi - podcast, którego przestałam słuchać i jest to Raport międzynarodowy. Słucham też ostatnio mniej Raportu o stanie świata Dariusza Rosiaka

A poza tym bardzo czekam na Spotify Wrapped, aby zobaczyć moje podcastowe statystyki.

Zapraszam na blogaskowego Facebooka oraz mojego Instagramy (bookart_klaudia) oraz redaktorskie_drobnostki!

LOVE, M

4 komentarze:

  1. Zainspiruję się i posłucham Twojej listy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słucham podcastów ;) Ale chętnie bym zaczęła.
    Miłego dnia! :) Pozdrawiam serdecznie!
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
  3. ja nie słucham podcastów, ale może kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy mi się nie złożyło słychać podcastu i jestem pod ogromnym wrażeniem że taka mnogość ich jest...

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3