sobota, 18 marca 2023

Rzeczy, których wciąż nie rozumiem w k-popie

 Hello!

Oto kolejny wpis, który powstawał na przestrzeni lat i w końcu wypuszczam go na światło dzienne! Chociaż śledzę k-pop dobrze ponad sześć lat, wciąż są tam rzeczy, których nie rozumiem. I pewnie nigdy nie ogarnę, ale pozastanawiać się można.  

1. Idole i wojsko 

A dokładnie - w jaki sposób wytwórnie idoli ustalają, kiedy dany idol pójdzie do wojska. Idole zwykle odkładają ten moment najdłużej jak mogą, ale wciąż kolejność w ramach jednej grupy bywa dziwna. Jasne, zwykle można oprzeć to po prostu na wieku (kolejności w jakiej dostają wezwania ogólnie), ale zawsze zastanawia mnie rozciąganie tego procesu. 

Fani często zastanawiają się dlaczego dana grupa nie idzie cała na raz do wojska. Ja może nie aż tak - bo zawsze nawet jeden członek zespołu może promować cały zespół, ale też rozciąganie czasu, gdy cała grupa nie jest aktywna  jest zaskakujące. To muszą być jakieś magiczne matematyczne wyliczenia w wytwórniach.

2. Krócej się nie da? Oraz sprawa butów.

Ostatnio zdałam sobie sprawę dlaczego nieszczególnie interesują mnie girlsbandy. Otóż szkoda mi tych dziewczyn, gdy muszą chodzić w tych minispódniczkach, a gdy schodzą ze sceny muszą zakrywać kolanka kocykiem. Hipokryzja krótkich stroi scenicznych i oczekiwanie "czystego, grzecznego" obrazu poza sceną mnie pokonuje. Na YouTube jest mnóstwo kompilacji pod tytułem "idolki czują się niekomfortowo w swoich ubraniach" i tylko przykro się o tym myśli, że są one stawiane w takich sytuacjach. Chyba najpopularniejsza - niestety - w tym kontekście jest Joy z Red Velvet. 

Ale też ogólnie, gdy te safety shorts są dużo dłuższe niż cokolwiek, co dziewczyna ma założone na biodra. Przesadzam trochę, ale czasami idolki wyglądają, jakby założyły czarne spodenki i przewiązały się brokatową wstążką. Tylko że jest różnica pomiędzy szortami-spodenkami a safety shorts. 

Dziwny przykład widziałam niedawno w występnie Le Sserafim w Inkigayo - nie wiem, jak dziewczyna się nazywa, ale miała najdłuższe safty shorts, które widziałam i dżinsową spódniczkę - i biorąc pod uwagę, że wszystkie jej koleżanki miały spodnie, zastanawiam się, dlaczego ona po prostu nie miała dżinsowych spodenek?  (Dziwna moda na zakładanie kolarek zamiast safety shorts rozrasta się w k-popie niemożebnie).

2a. Tu będzie coś na plus, bo zauważyłam zmianę w dobrą stronę. Otóż coraz więcej girls bandów promuje piosenki w płaskich, sportowych butach! Szczególnie zespoły, które od 2020 miały swoje debiuty. Weeekly miały sportowy comeback z After School, ale ogólnie trend na nietańczenie w szpilkach jest!

2b. Dlaczego zamiast pozwolić idolkom tańczyć w butach, które na nie pasują i które są odpowiednie do tańczenia, styliści/wytwórnie/ktokolwiek o tym decyduje, przykleja dziewczynom szpilki do nóg bezbarwną taśmą klejącą. Przecież ją widać!

3. Zasłonić, co się da

To jest dość idiotyczne przeciwieństwo poprzedniego punktu. Otóż: dlaczego stylistki decydują się ubierać idolki, które z różnych powodów nie mają bardzo, bardzo, bardzo szczupłego ciała albo wprost z jakiś powodów przytyły, w długie spodnie, długie marynarki i ogólnie zasłanianie ich ciała. Przecież to jest najprostszy sposób, aby zwrócić na dziewczynę jeszcze większą uwagę, gdy reszta zespołu jest w tych minispódniczkach. Jakby sam fakt nieposiadania aktualnie "idealnego" ciała nie był dla dziewczyny wystarczającym stresem (a zapewne jest, to niestety takie środowisko), to jeszcze przykuć do niej dodatkową uwagę...

4. Fenomen 2NE1

Gdy zaczynałam się interesować k-popem 2NE1 już było rozwiązanym zespołem i z tego, co patrzyłam, nieszczególnie działało od 2014 roku. Znałam I am the Best, ale nigdy mi się ta piosenka nie podobała. Tak jak rozumiem MissA i Wonder Girls, tak 2NE1 do mnie nie przemawia. Także mam wrażenie, że ogólnie w k-popie tak fani, jak i komentatorzy częściej odnoszą się do tych dwóch zespołów niż do 2NE1.

5. Fani

A dokładnie - skrajności w jakie popadają. Śledząc różne sytuacje w k-popie, widziałam zarówno absolutnie niesamowite w najgorszym możliwym kontekście komentarze obwiniające, jak i najgorsze oskarżenia wobec idoli, które okazywały się nieprawdą. Wymyślanie petycji - tak do wytwórni, jak i do prezydenta Korei (!), aby jakiegoś idola usunąć z grupy. 

Wypowiadanie się z góry i absolutnym brakiem wiedzy na temat sytuacji prawnej Korei w sprawie różnych kwestii prawnych i legalnych; czasami niektórym fanom naprawdę wydaje się, że skończyli studia prawo Republiki Korei. O tym, że randkujący idole to w oczach wielu "skandal" nawet nie wspomnę... Także czasami - i sama bywałam (i wciąż bywam) w tym zakresie zaskakująco naiwna - to że fani nie wiedzą czy nie dopuszczają do siebie informacji, że k-pop to biznes, a wytwórnie to przedsiębiorstwa. A przedsiębiorstwa pracują po to, aby przynosić zyski. Więc jeśli ktoś zagraża ich zyskom - to się go pozbywają.

Taka może rada dla młodych fanów - jeśli Wasz ulubiony idol będzie miał kłopoty z marihuaną lub zostanie oskarżony o przemoc w szkole albo nawet wewnątrz grupy, będzie jeździł samochodem pijany, ogólnie przy jego imieniu pojawi się słowo skandal - przygotujcie się, że przynajmniej na jakiś czas się z nim pożegnacie. A zapewne zostanie usunięty ze swojej grupy... Uważałabym na zbytnie emocjonalne przywiązywanie się do idoli. Plus, często jest tak, że skandale chodzą w dużych grupach i często są zaskakujące.

6. Odejścia z grup i niektóre rozwiązania zespołów 

Po pierwsze - chciałabym się dowiedzieć, co zadziało się za kulisami rozwiązania GFRIEND i dlaczego dziewczyny nie przedłużyły kontraktów (czy raczej czemu z nimi nie przedłużono kontraktów...). 

Po drugie - zaskakują mnie i zastanawiają odejścia z zespołów po jednym, dwóch comebackach. Czy świat idoli i promowania jako zespół okazuje się za trudny? Dlaczego osoby, które trenowały czasami i po 5 lat, odchodzą po roku? Kasa? Ale dlaczego czasami odchodzą 1-2 osoby, a potem na przykład debiutują w innym zespole? Tak w skrócie - co tam się dzieje za kulisami???

7. Miałeś jedną robotę

Dotyczy to sytuacji, gdy wytwórnia wyraźnie coś zawali. W znaczeniu - idola będzie brakowało na zdjęciu, na jakimś plakacie promocyjnym, milion płyt zostanie wydrukowanych ze źle przyciętym zdjęciem. Albo fani uznają, że ich idol w jakiś inny sposób jest nierówno, źle traktowany. Dotyczy to praktycznie wszystkich wytwórni, ale szczególnie rzucało mi się w oczy, gdy BigHit było jeszcze BigHit i zajmowało się tylko BTS - a i tak mieli jakieś problemy. Albo fani odkrywali im jakieś problemy, a o ile może fani łatwo zapominają, to początki takiego kryzysu płoną żywym ogniem. Przypomniało mi się o tym, gdy zobaczyłam tego newsa. I oczywiście nie dotyczy to tylko BigHit, SM Entertaiment też jest znane z takich kłopotów, ale SM ma pod sobą nieco więcej idoli. 

8. Niepotrzebnie skomplikowane choreografie

Od jakiegoś czasu - powiedziałabym, że od około 2020 roku, ale może wcześniej - robi się w k-popie niepokojąca tendencja do coraz bardziej niepotrzebnie skomplikowanych choreografii, zawierających coraz dziwniejsze ruchy. Albo inaczej - wytwórnie zapominają, że idole powinni śpiewać. Gdzieś się balans gubi i nie wiem, kiedy się odnajdzie.  

Jak na przykład kocham piosenkę Tena Birthday to występowanie z nią w programach muzycznych, gdy Ten udaje, że śpiewa, jest trochę żenujące. W sensie ogromnie podoba mi się ta choreografia, ale to nie jest możliwe, aby śpiewać i ją tańczyć jednocześnie.

8a. Coraz prostsze choreografie?

Mam wrażenie, że ten skręt jest konieczny i nieunikniony i właśnie się zaczyna. 

8b. Dziwne "dłonie przy ustach" choreografie 

Zobacz Nayeon z Twice POP challenge, fragment choreografii Sumni do Heart Burn (ale ona ma chyba kilka takich) i ktoś jeszcze w tym samym czasie miał taki ruch (Chung Ha!). Nie rozumiem ich. Dłonie trzymamy z daleka od twarzy, koniec, kropka, nie ma dyskusji. 

Gdzieś ostatnio widziałam, że ten wątpliwej jakości trend rozpoczął Kai w choreografii do Mmmh.  

8c. Choreografia a ubranie

Dlaczego stylistyki ubierają idoli w ubrania, które w oczywisty sposób sabotują choreografię? I już pomijam tu idolki poubierane w nie dość, że ogólnie za krótkie rzeczy - to jeszcze te ubrania ściągają się w trakcie tańca! Ale są też inne przypadki - za duże i niepotrzebne kurtki i futra, przeszkadzająca biżuteria i inne elementy strojów, które latają i przeszkadzają. Czasami naprawdę mam wrażenie, że stylistyki zapominają, że na scenie idole tańczą.

9. Światowe trasy

Obejmujące Japonię (czasami Tajlandię, Malezję, Indonezję) oraz ile się da stanów USA. Jasne Europa jest daleko, ale idole nie za często występują także w Australii (a może tylko mi się wydaje, ale chyba nie). 

Zapraszam na blogaskowego Facebooka oraz mojego Instagramy (bookart_klaudia) oraz redaktorskie_drobnostki!

 Trzymajcie się, M

6 komentarzy:

  1. To zupełnie nie moje klimaty, więc ja nie rozumiem o wiele więcej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak bardzo nie znam się na tym temacie, że dziwiło mnie właściwie wszystko. Nie miałam pojęcia o tym przyklejaniu szpilek taśmą. Zbyt krótkie ubrania dziewczyn jakoś niespecjalnie mnie szokują, choć przyznaję to z goryczą. No i to rozdwojenie myślowe, hipokryzja odzieżowa... Fanom pokazujcie się prawie rozebrane, ale kiedy schodzicie na ziemię, do ludzi, musicie się pozakrywać. Jakie to typowe :/

    OdpowiedzUsuń
  3. Te dłonie przy ustach też mnie dziwią :D

    OdpowiedzUsuń
  4. W k-popie to ja niczego nie rozumiem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli chodzi o fonemem 2NE1 wyjaśnienie jest prostsze niż myślisz - chodzi o złamanie trendu cute girls, zapoczątkowały trend girl crush czy bad girls (jak kto woli), do tego (zwłaszcza cl) była postrzegana jako sexy a nie słodka (i nagle w kpopie okazało się że nie wszyscy lubią słodkie dziewczynki)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawy post. Mnie najbardziej irytuje to połączenie słodkich dziewczynek i seksownych lasek, jest w tym coś niepokojącego. Szkodliwość społeczna...

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3