środa, 29 czerwca 2022

Lista potencjalnie popularnych koreańskich wytworów kultury

 Hello!

Jakiś czas temu eM z eM Poleca podesłała mi wywiad przeprowadzony na fali popularności Squid Game, w którym to rozmawiające osoby (a było one jakoś tam związane z przemysłem filmowym) wydawały się kojarzyć tylko 3 (Squid Game, Parasite i Gangnam Style) produkty kultury koreańskiej (bądź z Koreą Południową związane), więc postanowiłam zebrać nieco więcej rzeczy, które wydały mi się popularne lub nawet bardzo popularne i związane z Republiką Korei (bo mam nieuleczalną tendencję do robienia list i gromadzenia informacji).

Lista potencjalnie popularnych koreańskich wytworów kultury

Pisałam ten wpis trochę od końca i bardzo w częściach - dlatego jego czytanie może być delikatnie dziwne. Więc radzę zjechać do samego końca wpisu i czytać go od dołu go góry - będzie miał więcej sensu.

2022

Nowy format telewizyjny, który wszedł do Polski - Mask Singer - to pomysł z Korei Południowej. Chociaż wydaje się, że polska wersja inspiruje się bardziej sezonami amerykańskimi. 

Poczyniłam też w tym roku ciekawe spostrzeżenie - otóż w sklepach zaczęłam zauważać coraz więcej i więcej kimchi. Początkowo były to głównie zupki błyskawiczne o jego smaku; z czasem także zupki typowo koreańskie zaczęły się pojawiać w supermarketach w moim mieście (na mieszkańcach Warszawy czy Gdańska może nie robić to wrażenia, ale mieszkam w raczej mały mieście). Kimchi-kimchi pojawiało się na tygodniach azjatyckich w Biedronce czy Lidlu, ale teraz można je znaleźć i bez tego i w mniejszych sklepach. Przy okazji mogę też wspomnieć o mojej tezie, że w Polsce Korea Południowa do mainstreamu weszła za pomocą kosmetyków (patrz kremy BB i Sekrety Urody Koreanek, które mają już chyba ze dwanaście wydań!), natomiast w innych krajach - tu chyba szczególnie USA, ale nie tylko - za pomocą jedzenia! Kuchnia koreańska, koreański grill Korean BBQ) oraz mukbangi - które w Polsce chyba niekoniecznie się przyjęły (przynajmniej ja nie kojarzę tej formy kontentu). 

Ostatnio byłam na "pikniku rodzinnym" (z pracy mojego taty) i człowiek DJ pomiędzy disco polo (to był piknik rodzinny nie wesele...) a hitami Krzysztofa Krawczyka włączył Maniac Stray Kids. Do ej pory się zastanawiam, jak to zaszło.

2021

Squid Game 

Minari 

2020

Jakaś dziura się tu zrobiła - prawdopodobnie spowodowana koronawirusem. Jednocześnie można tutaj umieścić dalgona coffee, która stała się w tym czasie viralowym hitem internetu. I tak, swoimi korzeniami sięga Korei Południowej.  

A tak naprawdę to nie - zapomniałam tylko, że w sierpniu 2020 wyszło Dynamite BTS i też puszczali je w radiu. I to całkiem często, przynajmniej w RMF FM, bo przez pewien czas było w Popliście.

2019

Parasite

Kingdom 

Chyba mogę tu też wspomnieć o k-popie w przestrzeni publicznej! Bo tak, gdy myślałam nad tym wpisem, przypomniało mi się, że w Empiku w Gdańsku w 2019 słyszałam Boy With Luv BTS. Wiem też, że w sklepach słyszałam piosenkę Tiffany Young - to był chyba H&M. Później w Empikach słyszałam chyba wszystkie bardziej popularne k-popowe piosenki. W każdym razie Empiki i H&M mają szczególnie różnorodne playlisty.

2018

Zimowe Igrzyska Olimpijskie były w Korei Południowej - dokładnie w Pjongczangu. 

BLACKPINK - DDU-DU-DDU-DU
(to chyba była ich przełomowa piosenka, tak sądzę) 

Sama zapominam nieco o aspekcie e-sportu, ale potem przypomniało mi się, że w 2018 roku firma odpowiedzialna za Leaugue of Legends wyprodukowała wirtualny girlsband inspirowany k-popem, który nazywa się K/DA. Mistrzostwa w tę grę odbywały się w 2018 roku w Korei Południowej. Zawodnicy z Korei mają też 6 tytułów mistrzowskich w tę grę. W każdym razie o esporcie nie wypada zapomnieć. 

Płomienie (Burning) 

Wspólna piosenka Duy Lipy i BLACKPINK Kiss and Make Up była puszczana w radiach. 

2017

Okja

Serial The Good Doctor jest oryginalnie z Korei Południowej. Ale kto o tym wie, chociaż serial popularny. 

Wrzesień - BTS wydaje DNA, a potem mnóstwo kolejnych popularnych piosenek

2016

Train to Busan (Zombie Express)

Trzymam się z daleka od wszelkich horrorów albo rzeczy, które można za nie uważać, ale nawet ja wiem, że Korea ma dobre układy z zombie i nawet jest z nich całkiem znana. 

Handmaiden (Służąca) 

Przypuszczalnie to popularność kremów BB przyczyniła się znacznie do wprowadzenia koreańskich kosmetyków do świadomości konsumentek i konsumentów w Polsce, a w 2016 roku ukazało się pierwsze wydanie książki Sekrety urody Koreanek. Myślę, że nie można pominąć kosmetykowego i pielęgnacyjnego szaleństwa w pisaniu o Korei Południowej. Od premiery, jeśli się nie mylę, ta książka miała co najmniej 5 nowych wydań.

2015

W 2015 roku w polskiej telewizji pokazywano serial Cesarzowa Ki

W tym samym roku Konkurs Chopinowski wygrał Seong-Jin Cho.
Chciałabym wierzyć, że to mogło przyczynić się do lepszego wzajemnego poznawania Polski i Korei Południowej. 

Oprócz niego w Polsce popularna jest południowokoreańska skrzypaczka Kim Bomsori. Gdy ostatnio przeglądałam jakieś katalogi Empiku przed Bożym Narodzeniem polecano i jej płytę, i płytę Seong-Jina, ale ani BTS, ani BLACKPINK w całym katalogu (a nawet trzech w przedświątecznej serii) nie widziałam. 

Zostając jeszcze na moment przy muzyce klasycznej - nie wiem, czy cała twórczość Yirumy jest w Polsce popularna, ale na 99,99% słyszeliście River Flows in You. Szczególnie w okolicach 2008 roku. Szczególnie jeśli byliście czy byłyście fankami filmowej sagi Zmierzch, bo to tak zwana nieoficjalna kołysanka Belli. Nawet na YouTube prędzej jako Bella's Lullaby znajdziecie River Flows In You niż Kołysankę Belli skomponowaną przez Cartera Burwella. Ogólnie polecam zapoznać się z innymi utworami Yirumy, bo to znakomity i ciekawy muzyk.

2013

Snowpiercer: Arka przyszłości 

Ten film tak bardzo nie wygląda na południowkoreańską produkcję, że sama dowiedziałam się po latach, że nią jest. Powiedzmy częściowo - na pewno jej reżyserem Bong Joon-ho.

2012

PSY - GANGNAM STYLE

2010

Yuna Kim zdobywa złoto w łyżwiarstwie figurowym na Igrzyskach Olimpijskich w Vancouver. W 2014 zdobyła medal srebrny w Sochi (co było związane z pewnymi kontrowersjami - w sensie: dlaczego nie złoty?). Wydaje mi się, że jest ona wciąż rozpoznawalną łyżwiarką także poza Koreą Południową.

2003

Oldboy

Wiosna, lato, jesień, zima i... wiosna

W 2013 Amerykanie zrobili swoją (niezbyt udaną) wersję Oldboya. Ponadto, o ile o Oldboyu słyszałam, tak tytuł drugiego filmu nic mi nie mówił (a starałam się tu zbierać tylko rzeczy, które kojarzę i które wiem, że widziałam komentowane, recenzowane i ogólnie jakoś obecne w Polsce), ale pojawiał się w wielu tekstach, które przeczytałam, gdy przygotowywałam ten wpis, więc jest na liście.

2002

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2002 odbywały się w Korei Południowej i w Japonii. I wszyscy dosłownie wszyscy, wspominanie o tym wydarzeniu to jest trop w książkach o Korei Południowej i Północnej, o tym piszą. To znaczy o tym, że Polska z Koreą Południową przegrała. Albo Korea Południowa wygrała z Polską. 


Zmora wilka (której recenzja gdzieś się kurzy w wersjach roboczych...) powstała w koreańskim studiu animacji - to raczej ciekawostka. 

Mam nadzieję, że o niczym bardzo oczywistym nie zapomniałam i że nie umknęło mi coś ciekawego. 

Pozdrawiam, M

10 komentarzy:

  1. Ciekawa lista. Myślę, że niczego nie pominęłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Koreańska kultura jest mi dość daleka. Nigdy jakoś moje zainteresowania nie popchnęły mnie w stronę Azji ;) Bardzo fajna lista. Idealna dla mnie :D Totalnego nieogara ;p
    Pozdrawiam! Miłego dnia :)
    Zapraszam również do mnie w wolnej chwili ;) (nie mam profilu bloggera, dlatego zostawiam link)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
  3. Azjatyckimi krajami mało się interesuję. Z tym kimchi to rzeczywiście jest coś na rzeczy, bo też często słyszę. Squid game nie oglądałam, bo mnie jakoś nie zachęca. Mask Singer widziałam jeden odc. Nie mam wyrobionego zdania o tym programie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Koreanki uchodzą za bardzo piękne i seksowne kobiety a czytałem o pewnej pani po 50 która wygląda jak nastolatka. Mają sporo kosmetyków, które i w Polsce dziewczyny reklamują. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Spora ta lista. Osobiście bardzo mało wiem o koreańskiej kulturze.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pamiętam szał na PSY i Gangam Style.

    OdpowiedzUsuń
  7. WOW! Świetny post! Ja osobiście o Korei nie wiem za dużo, oprócz takich popularnych informacji ale wiem, że kobiety w bardzo mądry sposób dbają o swoją urodę. Podstawą jest oczyszczanie cery i codzienne peelingi.
    Pozdrawiam i zapraszam do obejrzenia mojego najnowszego obrazu!^^

    OdpowiedzUsuń
  8. Ostatnio oglądam sobie koreańskie seriale jako guilty pleasure i polecam "Kroniki Arthdalu", "Rookie Historian" i "Tomorrow".

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli chodzi o trend Koreański, to w moim otoczeniu jest najwięcej na kosmetyki, pielęgnacje i modę ;) oczywiście zauważyłam, że pojawia się więcej informacji niż kilka lat wstecz, ciekawe jak dalej się rozwinie. Sama nie bardzo mam odwagę do ich kuchni, ale ja ogólnie nie przepadam za azjatycką, więc i tutaj nie bardzo dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Cesarzowa Ki... Moja babcia lubiła ten serial. :)

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3