sobota, 9 lipca 2022

Wszystko, o co chciałam zapytać administratorkę [wywiad z KOREAN NEWS PL]

 Hello!

Zapraszam Was na nowy wywiad! Tym razem z administratorką strony na Twitterze KOREAN NEWS PL - "Strona poświęcona informacjom z południowokoreańskiego przemysłu". Mam nadzieję, że dowiecie się czegoś ciekawego!

Wszystko, o co chciałam zapytać administratorkę [wywiad z KOREAN NEWS PL]

Czasami, gdy widzę newsy związane z przemysłem rozrywkowym Korei Południowej po polsku to, delikatnie mówiąc, są one bardzo niezgrabne. To znaczy wyglądają na przemielone przez automatyczne tłumaczenie Googla i niezredagowane. Twoja strona zwróciła moją uwagę, bo informacje brzmiały poprawnie po polsku.

Przykładam dużą uwagę do tłumaczonych materiałów. Staram się przede wszystkim, aby były one zrozumiałe dla odbiorców, niżeli przetłumaczone dosłownie słowo w słowo. Oczywiście zachowując przy tym ich faktyczny sens i przekaz. Nie ze wszystkich wpisów jestem całkowicie dumna i uważam, że mogłam poświęcić im więcej czasu i dokładności, ale jest to dla mnie cenna lekcja na przyszłość.

Przejdźmy do początków strony – nie ma ona jeszcze roku, w profilu widać, że założona została w sierpniu 2021. Skąd pomysł albo potrzeba, aby działać na Twitterze?

Plan, by założyć takie konto miałam tak naprawdę od dawna, ale mam dość słomiany zapał i długo z tym zwlekałam. Pewnego dnia po prostu postanowiłam to zrobić – była to bardzo spontaniczna decyzja, ale bardzo cieszę się, że ją podjęłam. Skłoniło mnie do niej m.in szerzona dezinformacja na naszym polskim podwórku odnośnie do różnych skandali czy nawet zwykłych informacji, które bywały podawane dalej, jedynie by wpasowały się do czyjejś narracji. Skutki takich działań bywały mniej bądź bardziej szkodliwe. Bardzo chciałam stworzyć coś, co mogłoby chociaż w minimalnym stopniu temu zapobiec, aby użytkownicy mogli czerpać informacje o swoich ulubieńcach ze sprawdzonych i zaufanych źródeł. A dodatkowo, uwielbiam dzielić się z ludźmi informacjami i obserwować ich reakcje – te pozytywne czy negatywne, móc czytać ich opinie i osobiste spostrzeżenia na dane tematy. Dlaczego Twitter? Sposób jego funkcjonowania bardzo mi odpowiada oraz wiem, że jest jedną z najpopularniejszych aplikacji wśród kpoperów. Sama forma pisania krótkich i treściwych komunikatów jest bardzo wygodna, chociaż nie ukrywam, że czasami liczba znaków jest ograniczająca.

Gdy przygotowywałam rozmowę z KEP1ER POLAND byłam zdziwiona, że za profilem stoi tylko jedna osoba – bo podobne zagraniczne strony zwykle są prowadzone przez kilka osób. Tutaj jest podobnie – a wydawałoby się, że do strony newsowej przydałoby się kilka rąk do pracy – a jesteś sama.

Pomysł, aby prowadzić stronę samemu wynika trochę z mojej niechęci do pracy w grupie. Jestem indywidualistką, która woli sama wszystkiego dopilnować, zweryfikować i dopatrzeć. Jest to jednocześnie moja wada, ponieważ pracując w kilka osób, z pewnością konto mogłoby prosperować jeszcze lepiej, a ja zostałabym odciążona z nadmiaru obowiązków. Nie wykluczam jednak opcji, że kiedyś przyjmę kogoś do pomocy, ale zależałoby mi, aby byłaby to osoba zaufana i dobrze obeznana w prosperowaniu przemysłu k-popowego. Na ten moment, nie znalazłam jeszcze odpowiedniego kandydata.

Wydawało mi się, że jestem całkiem na bieżąco z newsami, ale gdy zaczęłam obserwować KOREAN NEWS PL, okazało się, że trochę rzeczy jednak mi umyka. Skąd bierzesz swoje informacje i jak wygląda proces ich publikowania (tłumaczenia, redagowania) na profilu? I oczywiście – jak decydujesz, które informacje i w jakiej formie podać dalej?

Mam swoje źródła informacji, które są przeróżne: od blogów, innych kont informacyjnych, grup facebookowych, osób prywatnych, moich obserwatorów, a nawet koreańskich stron publicystycznych typu Naver. Jest tego naprawdę dużo i czasami trudno dojść do tego, które z nich jest najbliżej prawdy. Zazwyczaj wybieram informacje, które powielają się w kilku materiałach, a jeśli czegoś nie jestem pewna w stu procentach – zaznaczam, że jest to plotka bez rzeczowego potwierdzenia. Nadmiar informacji czasami jest tak duży, że będąc osobą, która musi je wszystkie zweryfikować chociaż w minimalny sposób, taki proces potrafi lekko przytłoczyć, przez co małe, ale istotne niuanse potrafią mi umykać. Niekiedy z ścian tekstu, wybieram tylko te najistotniejsze i najważniejsze kwestie, które w mojej opinii, mają największe znaczenie.

Czujesz presję czasu związaną z tym, że zgodnie z nazwą jest to profil newsowy?

Presja, która czuje jest ogromna. I może zdawać się to zabawne, bo to tylko konto na Twitterze o k-popie, więc co może być w tym stresującego, ale żyjąc w dobie kultury cancelowania za każde najmniejsze potknięcie, jest to dość odczuwalne. Przede wszystkim, podjęłam się zadania przekazywania prawdziwych informacji, przez co wiele osób w jakimś stopniu zaufało mi i wyczekuje zamieszczanych przeze mnie treści. I niestety pomimo najszczerszych intencji, czasami nie jestem w stanie uchronić się przed fake newsami, które czyhają w internecie. Nie raz i nie dwa zdarzyło mi się w nie uwierzyć. Staram się reflektować jak najszybciej i natychmiast redagować rzeczy, które finalnie okazują się fałszywe i niewątpliwie powstanie wówczas opcji edytuj tweeta jest najbardziej przeze mnie pożądane.

Jest jakiś typ newsów czy wiadomości, którym jesteś szczególnie zainteresowana? Jakieś grupy zwracają Twoją większą uwagę niż inne?

Myślę, że nie mam swoich ulubionych rodzajów postów, wszystkie mają dla mnie podobne znaczenie i wartość. Co najwyżej, weryfikacja niektórych wiadomości zajmuje więcej czasu np. gdy wybuchnie jakiś skandal to wówczas zebranie wszystkich ważnych dla sprawy aspektów jest bardziej czasochłonne niż ogłoszenie, że dany zespół ogłosił comeback. Także informacje o popularnych grupach/artystach są ogólnodostępne oraz pożądane, przez co można zauważyć, że liczba takich postów przeważa nad innymi, jednakże staram się, by każdy znalazł na KOREAN NEWS PL coś dla siebie. Zachęcam też swoich obserwujących do podsyłania mi treści, które ich zdaniem są ciekawe, a nie zostały przeze mnie umieszczone.


Zastanawiałaś się może nad utworzeniem strony czy bloga i umieszczeni wiadomości także tam? Albo może rozważasz w przyszłości pisanie jakiś dłuższych tekstów czy analiz?

Nigdy nie zastanawiałam się nad prowadzeniem bloga, głównie dlatego, że jest to dość czasochłonna i wymagająca forma aktywności w internecie, a zazwyczaj odzew od strony odwiedzających jest bardzo minimalny. Nie ukrywam, że pisanie w eter, bez widocznych efektów i interakcji, jest dla mnie bardzo demotywujące, a strona poświęcona informacjom z Korei Południowej oraz k-popu już istnieje, także nie widzę również potrzeby, by miała powstać taka druga. Dłuższe teksty czy analizy miałyby prawo bytu, gdyby tylko nadarzyła się ciekawa okazja do ich powstania. Na ten moment, nie mam tego w planach, ale nie mówię nie.

I czy może studiujesz dziennikarstwo, czy prowadzenie takiego Twittera nie za związku z Twoją ścieżką naukową/zawodową?

Akurat tak, trafiłaś! Ukończyłam właśnie pierwszy rok studiów dziennikarskich, co wiąże się z moimi zainteresowaniami oraz poniekąd z samą tematyką prowadzonego przeze mnie konta. Pomimo tego, że KOREAN NEWS PL powstało dość spontanicznie i w zamiarze nie miało mieć nic wspólnego z drogą edukacji, jaką obrałam, to jednak w jakimś stopniu traktuję zajmowanie się kontem jako bezpłatne praktyki, które są metodą ciągłych prób i błędów.

Angażujesz się w moderowanie komentarzy pod wpisami? Masz może jakieś ciekawe opowieści z nimi związane – zarówno pozytywne, jak i negatywne?

Przed założeniem konta obrałam sobie dwie główne zasady: pierwsza, konto, które prowadzę jest czysto informacyjne – przekazuję informacje w sposób nacechowany neutralnie, bez mojego osobistego komentarza, który mógłby w jakikolwiek sposób wpłynąć na odbiór umieszczanych treści. Każdy ma prawo interpretować je zgodnie z swoimi zasadami i moralnością, jaką kieruje się w życiu. Nie wdaję się również w dyskusje z osobami w cytowanych czy pod wpisami, chyba, że jest to jakieś pytanie bądź prośba o wytłumaczenie czegoś. Oraz druga zasada: każdy ma prawo mieć dostęp do informacji, dlatego nikogo nie blokuje, nie wyciszam. Nawet jeśli w moją stronę lądują nieprzyjemne komentarze za pomyłki, których się dopuszczam – nie ma tutaj miejsca na prywatę ani unoszenie się dumą. Każdy jest tak samo równy. Jednakże, jeśli zostałaby przekroczona granica w postaci np. gróźb śmierci czy innego karygodnego zachowania, z pewnością bym zareagowała.


A może z drugiej strony – jak wygląda ogólne zaangażowanie osób obserwujących stronę?

Zaangażowanie użytkowników z pewnością widać po liczbie serduszek, retweetów, cytowanych czy komentarzy pod tweetami. Niekiedy te liczby są tak duże, że przekraczają moje oczekiwania. Dla osoby, która lubi obserwować mechanizmy zachodzące w ludziach jest to dość fascynujący proces oraz ukazuje, które treści są bardziej pożądane i pozwala mi sprawdzać jaki rodzaj informacji najbardziej interesuje moich followersów.

Czy za kulisami – pomiędzy na przykład Tobą a właśnie bezpośrednimi twitterowymi stronami danych zespołów – jakoś się kontaktujecie, wymieniacie informacje lub dochodzi do jakiś innych interakcji?

Zazwyczaj nasze kontakty polegają głównie na wzajemnej współpracy, w celu wykorzystania wzajemnych zasięgów i nagłośnieniu pewnych spraw, konkursów czy akcji fandomowych. Jeśli któraś ze stron ma do siebie sprawę, kontaktujemy się przez wiadomości prywatne w celu dogadania szczegółów.

Jak wygląda dzień z życia administratora takiej strony? Są momenty, gdy prowadzeniu takiej strony trzeba poświęcić więcej czasu i gdy można sobie trochę odpuścić? I ogólnie – ile średnio w ciągu dnia godzin zajmuje prowadzenie profilu?

Myślę, że to dość indywidualne podejście uwarunkowane takimi elementami jak tematyka konta (czy jest ona dość ogólna, poświęcona bardziej/mniej aktywnemu artyście) czy sam stosunek do założenia takiej strony i nasze zamiary. Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że to praca na pełen etat i tak naprawdę nie ma od niej odpoczynku. W każdej wolnej chwili, a nawet w tej, kiedy powinnam zająć się czymś innym, sprawdzam czy nie pojawiła się nowinka, którą powinnam dodać jak najszybciej, ponieważ ludzie czekają na nowy wpis. Mogę nawet stwierdzić, że to w jakiś sposób uzależniające – uzależniłam się od dostarczania ludziom informacji. Swój dzień rozpoczynam od przeglądnięcia swoich źródeł, ponieważ wiem, że z powodu różnych stref czasowych, w Korei jest już okolica południa i z pewnością ukazały się nowe newsy. Potem o godzinie 11:00 są premiery comebacków, które również muszę umieścić na stronie. W zależności, ile wydawnictw się ukazało, czasami zajmuje mi to chwilę, a czasami się przedłuża. Następnie oczekuje wyników programów muzycznych, aby poinformować swoich obserwujących, kto tym razem zabierze ze sobą statuetkę do domu. Czasami w międzyczasie ukaże się jeszcze jakaś informacja, którą także udostępniam. O godzinie 17:00 wychodzą nowe zapowiedzi, teasery czy ogłoszenia związane z przyszłymi comebackami, także również muszę, być w tej godzinie dostępna i gotowa na nadmiar nowych treści. Z tyłu głowy pamiętam także, że o godzinie 2:00 w nocy także często wychodzą nowe informacje, przez co zdarza mi się nie spać o tej porze. Jako że KOREAN NEWS PL jest poświęcone ogólnej tematyce k-popowej, liczba tych wszystkich rzeczy momentami jest naprawdę ogromna. I pomimo wyszczególnienia pewnych godzin, o których standardowo zostaje zasypana nowymi materiałami, czasami coś ukaże się niespodziewanie i również muszę wówczas poświęcić swój czas. Tak naprawdę, od sierpnia 2021 cały rytm mojego dnia został podyktowany prowadzeniu tego konta.

Masz jakieś życzenia albo ambicje dotyczące Korean News? Chciałabyś zbudować społeczność, przekazywać więcej newsów dotyczących na przykład mniej znanych grup lub rozbudować grupę administratorów? A może coś jeszcze zupełnie innego chodzi Ci po głowie w związku ze stroną?

Staram się nie wybiegać za bardzo w przyszłość, aby nie nastawiać się na rzeczy, które mogą nie nadejść. Skupiam się na tym co jest tu i teraz, ale z pewnością najbardziej zależałoby mi, aby KOREAN NEWS PL, przede wszystkim, dalej istniało, rozwijało się i pozyskiwało nowych odbiorców. Chciałabym, aby liczba pojawiających się informacji uległa jeszcze większemu wzrostowi, by konto mogło stać się prawdziwą skarbnicą wiedzy dla każdej zainteresowanej osoby i poruszało różne tematyki związane z przemysłem koreańskim.


Dziękuję za odpowiedzi!

Dziękuje bardzo za propozycje, było mi bardzo miło móc udzielić takiego wywiadu!



11 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy wywiad! Nie znałam wcześniej tej strony :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wywiad przeczytałam z ogromnym zainteresowaniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie dziwię się, że presja jest duża :3

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy wywiad! Przeczytałam z przyjemnością :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znałam wcześniej tej strony. Zaskoczyło mnie to, że jest prowadzona przez jedną osobę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Rewelacyjny wywiad. Jestem pełna podziwu dla Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny pomysł z takim wywiadem, bardzo ciekawy. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Interesujące pytania i odpowiedzi :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawie się czytało ten wywiad :)

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3