środa, 7 kwietnia 2021

Szekspir w k-popie 3

Hello!

To już trzecia odsłona Szekspira w k-popie. I naprawdę już - bo w przeciwieństwie do serii Szekspir w anime, która i tak powoli umiera - byłam pewna, że nie znajdę materiału na więcej niż dwa wpisy. A materiał na trzeci wpis pojawił się dosłownie kilka dni po opublikowaniu drugiego.

Kocham i uwielbiam ten przykład - NOT BY THE MOON GOT7 (20 kwietnia 2020)

Możecie przeczytać w tym wpisie z zeszłego roku, jak zaintrygowana byłam comebackiem GOT7. A później, jak zbierałam szczękę z podłogi, bo okazało się, że piosenka jest inspirowana wypowiedzią Julii z Romea i Julii. Odkryłam to, bo tylko postanowiłam wyszukać tytuł piosenki w Google, bo wydał mi się interesujący - nie mogłam być szczęśliwsza, że odkryłam skąd się wziął.

Nie mogę też się przestać zastanawiać nad tym, że die i dye  wymawia się tak samo, co może być istotne w całym tym kontekście.

Julia
O, swear not by the moon, th' inconstant moon,
That monthly changes in her circle orb,
Lest that thy love prove likewise variable.

O! Nie przysięgaj na księżyc, bo księżyc
Co tydzień zmienia kształt swej pięknej tarczy;
I miłość twoja po takiej przysiędze
Mogłaby również zmienną się okazać.
(tłumaczenie: Józef Paszkowski) 


Obejrzałam ten teledysk jakieś milion razy i mam takie przemyślenia (po pierwsze to nie są wszystkie, po drugie nie do końca są poważne; na pewno wszystkie są nieskładne - nie jestem, aż tak wielką fanką dorabiania historii i teorii do teledysków, chociaż chciałabym mieć koncepcję, co w tym teledysku robi Jackson).


Scena balkonowa. Plus Jinyoung jest Julią. Nie wiem, czemu zeszedł z balkonu, scenę wcześniej na nim był.


Smutni mieszkańcy Werony. 


Nie przekonacie mnie, że Youngjae nie jest w grobowcu i nie jest Julią, która się obudziła i zobaczyła, że Romeo nie żyje. 

A jakby ktoś nie był ogólnie przekonany, że to wszystko ma coś wspólnego z Romeo i Julią to GOT7 postanowiło zrobić z balu maskowego koncepcję choreografii do tej piosenki, gdy prezentowali ją  na Golden Disc Awards.

ONEUS aranżuje Be Mine Infinite, aby pokazać historię Romea i Julii w programie Road to Kingdom (4 czerwca 2020)


Co prawda to nie sama piosenka, ale ONEUS wykorzystało Romea i Julię, jako koncept swojego występu w programie Road to Kingdom i zrobili to fenomenalnie. Przearanżowali Be Mine Infinite (a jak pamiętamy, Infinite ma piosenkę Last Romeo i jeśli dobrze pamiętam to w programie została puszczona, gdy członkowie ONEUS rozmawiali o pomyśle na koncept) i wykorzystali tę piosenkę do zaprezentowania historii Romea i Julii w całej okazałości - nie tylko jej romansowej strony, ale także dramatu rodzinnego. Nawet przedstawiają śmierć Tybalta i Merkucja, a przynajmniej ludzie w komentarzach tak interpretują fragment tego występu.

 
Ravn, który odgrywa rolę Romeo, napisał swoje partie i muszę przytoczyć ich fragmenty (oczywiście w tłumaczeniu na angielski), bo są jak wyjęte prosto z dramatu.

The moonlight that changes every day and the time to pledge eternity
The serenade that remains alone in the darkness that spread to you my Juliet
I hope you will never lose forever in a blazing rose
Waiting for you in the same seat below the window
https://lyricstranslate.com/pl/be-mine-me-mine.html
The moonlight that changes every day and the time to pledge eternity
The serenade that remains alone in the darkness that spread to you my Juliet
I hope you will never lose forever in a blazing rose
Waiting for you in the same seat below the window
https://lyricstranslate.com/pl/be-mine-me-mine.html
The moonlight that changes everyday
Once we promised forever

By the window
At the same spot
I wait for you

ONEUS BE MINE ROAD TO KINGDOM ROMEO AND JULIET

I z samego końca występu:
Rather than living without your love
I'll die with hatred

I will never become a fool
Sacrificed by fate
Even if fate separates us

Występ się urywa i tak naprawdę to nie widzimy ani śmierci Romea (aczkolwiek Ravn ma truciznę i bardzo sugestywnie ją otwiera), więc oczywiście nie widzimy także naprawdę nieżyjącej Julii. Ogólnie to mój ulubiony występ z całego programu i to nawet nie dzięki konceptowi, ale aranżacja piosenki ogromnie mi się spodobała. 
 

ONEUS wraca z nową płytą i głównym singlem pod tytułem...TO BE OR NOT TO BE (19 sierpnia 2020)


Po Road to Kingdom po kolei wszystkie zespoły, które brały udział w programie miały swoje comebacki. ONEUS również więc bardzo się cieszyłam, bo ogromnie ich lubię. Gdy udostępnili listę piosenek z albumu, od razu rzuciła mi się w oczy piosenka TO BE OR NOT TO BE, bo oczywiście krzyczała Hamlet, ale dopiero następnego dnia, gdy zobaczyłam jakiś zwiastun, kapnęłam się, że to będzie GŁÓWNY singiel. Jak widać ONEUS lubi Szekspira prawie tak bardzo jak ja. Myślałam, że nic nie przebije piosenki GOT7 pod względem bezpośredniości, ale ONEUS się udało. Mniej więcej, bo jeśli przyjrzeć się słowom to myślę, że nienaciąganą wersją będzie stwierdzenie, że jest ona napisana z perspektywy Hamleta, który myśli o Ofelii. I zespół jest bardziej bezpośredni niż tylko "Być albo nie być" i zastanawia się "Żywy czy martwy". Co prowadzi nas do następnej piosenki, bo jak się okazuje Dead Or Alive ma w swoim tekście To be or not to be... Wiecie żyć czy nie żyć, być czy nie być to prawie to samo. Nie będę się rozwodziła już nad tą piosenką - chociaż wiemy, że Hamlet miał kłopoty z podejmowaniem decyzji i jeśli interesuje Was tłumaczenie słów to znalazłam taki klip zrobiony przez fanów. 

EXO-CBX i piosenka Juliet (październik 2016)


EXO-CBX ma piosenkę zatytułowaną Juliet. Wiem, że wiedziałam o niej i rok temu, i dwa lata temu, ale nie byłam przekonana do włączania jej do tego zestawienia, bo nie miałam wielkiego poczucia, że jest ona bardzo związana z Romeo i Julią. Ale później pomyślałam, że nie tytułuje się piosenki Juliet, jeśli nie chce się, aby kojarzono ją z tym dramatem. Trochę przekonał mnie też ten fragment słów:

Always, through my window that’s always open
You shine on me like the moon

Bo z jakiegoś powodu skojarzył mi się ze sceną balkonową. 
 

Shin Seung Hoon i zaskakujące odkrycie piosenki z 1993 roku

 

Dzięki obserwowaniu szemranych portali plotkarskich dowiedziałam się, że w roku 1993 Shin Seung Hoon (lub Hun) wydał piosenkę Romeo&Juliet. Potem jeszcze trochę poszperałam i okazało się, że na jego płycie z roku 2006 znajduje się piosenka Romeo&Juliet II. A Wam zostawiam cover z programu Immortal Songs 2 w wykonaniu zespołu VICTON.


Clazziquai Project i kolejne zaskakujące odkrycie najprawdopodobniej całkiem popularnej piosenki

 
Tym razem nie przeglądam szemranej strony z plotkami, ale starego dobrego YouTuba, który ni z gruszki, ni z pietruszki stwierdził, że być może zainteresuje mnie duet Lee Suhyun i Crusha ROMEO N JULIET. No raczej, że zainteresuje. Domyśliłam się, że był to cover z programu, a później zastanawiam się jakim cudem nie zobaczyłam tego wcześniej, bo śledziłam covery z Begin Again Korea.
 

Oryginalna piosenka jest zespołu Clazziquai Project, ukazała się w 2007 na albumie Love Child of the Century. Z ciekawostek: YooA z Oh My Girl i Minhyun z NU'EST zaśpiewali cover tej piosenki w programie King of Masked Singer w 2018 roku.
 

BTOB 4A i nawiązujący do wielu filmów - w tym Romea i Julii z 1996 roku - klip do piosenki Show Your Love (16 listopada 2020)

 
Gdy oglądałam zwiastun teledysku do piosenki BTOB 4A pod tytułem Show Your Love moją uwagę zwróciła scenografia Minhyuka (bo skojarzyła mi się z klipem Fool Winnera, ale nie tylko), ale zupełnie nie przypuszczałam, że to katafalk. Nawet, gdy zaczęłam oglądać teledysk i zobaczyłam scenę z akwarium - jak z filmu Romeo i Julia z 1996 roku - nie robiłam sobie nadziei, że to głębsze nawiązanie.  
 

A potem okazuje się, że to był katafalk. I Minhyuk chce się otruć. Miło, że Romeo i Julia nie zostało pokazane, jako dobry przykład do naśladowania.

Oczywiście zapatrzona w Romea i Julię zupełnie nie zwróciłam uwagi, że pozostałe segmenty klipu także są inspirowane filmami (a naprawę wynikało to z tego, że tych filmów nie znam). I tak wygląda na to, że segment Eunkwanga powstał na podstawie filmu Kill Your Darlings (Na śmierć i życie), segment Changsuba - Days of Being Wild (Dni naszego szaleństwa) -  mi w pierwszym momencie skojarzył się z TOPem z BigBang w teledysku do Loser, może to też było inspirowane tym filmem, segment Peniela - filmem Trainspotting. To wszystko napisała jakaś mądra osoba w komentarzu pod teledyskiem. 

100 Ways i Jackson twierdzący, że w teledysku pokazuje Romea i Julię, a ja mu wierzę (20 marca 2020)

 

Naciągam ten punkt, jak tylko mogę, bo tak bardzo nieoczywistego Szekspira w k-popie jeszcze nie było. Bo nie dość, że na pierwszy rzut oka nie ma go tam wcale, to jeszcze w sumie nie wiem, jak zaklasyfikować solową działalność Jacksona. Ale to mój blog, mogę robić co chcę. W każdym razie w filmiku zza kulis powstawania klipu do piosenki 100 Ways (nie wiem, co lubię bardziej sam teledysk czy piosenkę, więc trzeba wykorzystać okazję, aby pokazać to na blogu) Jackson powiedział, że historia tam przedstawiona to praktycznie Romeo i Julia, a ja nie mam powodów, aby mu nie wierzy i aby nie wykorzystać tego stwierdzenia na moją korzyść. 


To by było na tyle w tym roku! Nie spodziewam się, aby 2021 przyniósł takie rzeczy jak piosenki GOT7 i ONEUS, ale mam nadzieję, że może uda mi się zauważyć więcej piosenek w miejscach, których bym nie oczekiwała - jak w tych programach muzycznych. Mam kilka mniejszych nawiązań jeszcze zostawionych, więc w przyszłym roku wpis na pewno będzie!
 
PS Robię badania do mojej pracy magisterskiej! A dokładnie ankietę - głównie o skojarzeniach związanych z Koreą, Orientem oraz Azją. Byłabym naprawdę niewypowiedzianie wdzięczna, gdybyście wzięli w niej udział! Ten tekst powinien Was do niej przenieść!

LOVE, M

4 komentarze:

  1. Rozumiem twoją fascynację NBTM ^^ nawiązania do RiJ są tam mega oczywiste i choć sama nie jestem fanką tej tragedii to przyznaję koncept wyszedł GOT7 świetnie :)
    Co do Jacksona to faktycznie wspomniał o RiJ ale wydaje mi się że było to w kontekście, że 100 Ways opowiada o chińskiej wersji RiJ (chińska wiara w reinkarnację i pewnie mają swoją legendę z nią związaną, która jest jakby weselszą wersją RiJ w końcu potem się odradzają ponownie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do Jacksona to nie do końca - to subtelności, ale on powiedział nie, że 100 Ways opowiada czy jest chińską wersją RiJ, ale że historia w teledysku jest jak chińska wersja RiJ, po prostu je porównał. To niby niewielka różnica, ale różnica.
      A różnych chińskich legend o miłości tragicznej i mniej tragicznej jest pewnie więcej niż można sobie wyobrazić i zapewne są, że tak napiszę, bardziej kreatywne i fantastyczne niż "Romeo i Julia".

      Usuń
  2. Kompletnie nie odnajduję się w tym temacie, więc się nie wypowiem. Ale podoba mi się takie łączenie epok :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy wpis. Nie zdawałam sobie sprawy, że w kpopie jest tak dużo nawiązań do RiJ.

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3