sobota, 23 kwietnia 2022

Szekspir w anime i mandze #7

 Hello!

Oto już siódma edycja Szekspira w anime i mandze oraz powód dlaczego istnieją także serie o Szekspirze w k-popie i dramach!

William Shakespeare

Szekspir w anime i mandze #6
Szekspir w anime i mandze #5

Szekspir w anime i mandze #4 
Szekspir w anime i mandze #3
Szekspir w anime #2
Szekspir w anime (i mandze) 

Bardzo chciałam pominąć tłumaczenie się z tej serii, ale po komentarzach pod wpisami o k-popie i dramach chyba nie mogę tego pominąć. Po pierwsze, te wpisy pojawiają się w kwietniu - a szczególnie ten pojawia się  23 kwietnia - bo w tym miesiącu urodził się/ zmarł Szekspir i obchodzimy także Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Po drugie, studiowałam zarządzanie instytucjami artystycznymi - kierunek, który był bardzo blisko związany z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim - i w tym samym czasie oglądałam mnóstwo anime (a w liceum miałam fazę na klasykę i przeczytałam wszystko Szekspira, co znalazłam w najbliższej bibliotece). Po trzecie, jeśli obserwujecie bloga od jakiegoś czasu to być może wiecie, że bardzo lubię serie wpisów i uwielbiam, gdy coś się powtarza. Po czwarte, intertekstualność i przeniknie się różnych mediów i kultur to coś niezwykle ciekawego, przy czym ciekawe jest także to jak "powierzchownie" te nawiązania są wykorzystywane.  Ogólnie to bardzo ciekawe, jak wielką skalę oddziaływania ma Szekspir, a szczególnie Romeo i Julia (i to nawet w kulturach, które mają swoje bardzo podobne historie). 

Ta seria jako taka ani nie promuje dram, anime, piosenek, o których wspominam; to zbiór ciekawostek nie tylko dla fanów Szekspir. Ja sama je tylko zbieram i nawet nie widziałam wszystkiego, o czym piszę.

Baraou no Souretsu / Requiem of the Rose King / Requiem Króla Róż

Premiera tego anime to chyba największe wydarzenie w kontekście Szekspira w anime i mandze w tym roku. O mandze już kiedyś wspominałam, anime to jej ekranizacja. Dlaczego to ważne? Ponieważ Requiem Króla Róż powstało na motywach sztuk Ryszard III i Henryk VI. Kadr, który widzicie jako pierwszy we wpisie, pochodzi z tego anime.

Mangi niestety nie znam, anime próbowałam oglądać, ale okazało się nieszczególnie dobre. 

Urasekai Picnic

Ofelii poświęciłam dużo miejsca we wpisie o k-popie - tutaj zostawiam tylko kolejny przykład nawiązania do znanego obrazu. 

Urasekai Picnic
Urasekai Picnic Ophelia

Początek roku 2021 był ogólnie bardzo zaskakująco obfity w nawiązania do Szekspira. Kolejne mamy w 

Mars Red 

Mars Red
Mars Red

Chciałabym dokładnie pamiętać kontekst, ale niestety zapisałam tylko, że nawiązanie występuje już w pierwszym odcinku.

Jouran The Princess of Snow and Blood 

Jouran The Princess of Snow and Blood
The Merchant of Venice anime

Znów niestety nie pamiętam kontekstu, ale to ciekawe, że jest to wspomnienie o Kupcu weneckim (tak dla odmiany!). Nawiązanie pojawia się w 3 odcinku.

Kageki Shoujo!! / Opera Girl!!

Kageki Shoujo!! / Opera Girl!!

Muszę odmówić temu nauczycielowi entuzjazmu, ale to kolejne nawiązanie do Szekspira, które nie jest wspomnieniem o Romeo i Julii!

Po czym zaczęłam oglądać to anime dalej...  i już w piątym odcinku nasze bohaterki poszły zobaczyć Romea i Julię.

Romeo i Julia

Więc w szóstym odcinku bohaterki same dostały zadanie odegrania tej sztuki.... I nie jest to zaskakujące - są one przecież w szkole teatralnej, a ja zaczynałam oglądanie tego anime z nadzieją na materiał do tego wpisu. Fakt, że bohaterki uczą się na aktorki sprawia - przynajmniej trochę - że to nie jest kolejne "domyślne" szkolne przedstawienie, a część ich procesu wchodzenia w zawód. 

Shakespeare

Nie spodziewałam się większej liczby nawiązań, ale proszę bardzo bejsbolista w tym anime też zna swoje nawiązania (powiedzmy...). I odcinek dziewiąty ma tytuł "Dwie Julie" - ciekawe, co to zapowiada? Konfuzję, ponieważ w anime są bliźniaczki, jedna grała Julię, druga nie, a starsza aktorka (która wcześniej grała Julię) pojawiająca się w odcinku nie ma o tym pojęcia. Poza tym dziewczyny wystawiają Romea i Julię na koniec roku. Także duch tej sztuki unosi się nad całym tym anime. Bohaterki naprawdę przykładają się do swoich ról (i konkurowania o nie), samo anime pokazuje nawet mały kontekst historyczny i przedstawia całą fabułę sztuki - nie tylko scenę balkonową i śmierć. Okazało się nawet, że przesłuchania do ról są ważniejsze niż sam występ. 

Otello

Poza tym w Kageki Shoujo!! wspominają także o Upiorze w operze oraz Amadeuszu - to zdecydowanie kolejne plusy dla tego anime.

Odd Taxi

Odd Taxi

I na poprzednim przykładzie (nauczycielu...) się skończyło, bo oto przypadkowe nawiązanie do najpopularniejszej sztuki wielkiego barda!

Fate Zero 

Nie jestem pewna, jak znalazłam kard z dwudziestego piątego odcinka Fate Zero (chyba mój brat musiał oglądać to anime), ale jest w nim scena, w której widać co najmniej cztery książki Szekspira. 

Fate Zero

JoJo’s Bizarre Adventure

JoJo’s Bizarre Adventure

To nie JoJo nawiązanie, to Szekspir nawiązanie!

Podsumowanie: 8 anime, 4 różne nawiązania do Romea i Julii, przy czym w Opera Girl są one rozbudowane (i gdyby się uprzeć to w nim samym można doliczyć się 4), jedno wspólne nawiązanie do Ryszarda III i Henryka VI, jedno do Hamleta, jedno do Kupca weneckiego, jedno do Otella.  Odrobinę brakuje mi Snu Nocy Letniej, ale to naprawdę ładny wynik. 

Zapraszam na blogaskowego Facebooka oraz mojego Instagrama

LOVE, M

7 komentarzy:

  1. Kolejne ciekawe zestawienie, a Szekspir chyba już na zawsze pozostanie natchnieniem dla artystów z całego świata.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja wolę pozostać wierna pierwowzorowi.

    OdpowiedzUsuń
  3. No w Anime jeszcze nie spotkałam się z Szekspirem;) ale może nie zwróciłam uwagi? Teraz będę bardziej czujna oglądając różne produkcje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie przepadam za Szekspirem, ale jestem ciekawa, jak prezentuje się w tej wersji :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Sporo tego! Właśnie oglądam koreańską dramę Military Prosecutor Doberman i w ósmym odcinku porównano głównych bohaterów do Romeo i Julii :)

    OdpowiedzUsuń

Jesteście dla mnie największą motywacją.
Dziękuję.
<3